Svar: Morgenmad og aftensmad - 12 mdr.
7. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
Det er prisværdigt at du laver flere slags morgenmad for at sikre Emilie noget at starte dagen på ... Det er også helt okay at variere det en gang imellem, alle både voksne og børn kan jo køre lidt træt i samme mad dag ud og dag ind - ligesom der også er mad vi godt kan lide og mad vi synes mindre om.
Men, det er som udgangspunkt en god idé at det er dig der sætter lidt dagsordnen for hvad Emilie får at spise og at du ikke laver for mange forskellige retter. Med den alder Emilie har nu og de næste par år frem, vil hun vælge meget impulsivt og skiftet mellem at ville det ene og så pludselig ville det modsatte skifter meget hurtigt. Lige i øjeblikket peger hun på bananen og vil have den, men to minutter efter vil hun hellere have pære og får hun det, ja så er sandsynligheden for at hun hellere vil have æble faktisk også til stede.
Det er naturligvis fint at hun har valg muligheder, men det er vigtigt at begrænse dette, simpelthen fordi hun ikke selv kan overskue det og ikke har den hjernemæssige udvikling der skal til for at kunne tage beslutninger ...
Det kan derfor være en idé at servere en tallerken med lidt forskelligt, så hun kan vælge imellem det udvalg du har givet hende - eller simpelthen at vælge for hende "idag får du havregrød" og så lade hende spise det, hvis hun er sulten. Hvis hun så ikke spiser, så går der heldigvis ikke mere end 1½ time max 2 timer, så får hun formiddagsmåltid og det kan så være noget andet.
Det er netop vigtigt med den alder hun har, at der ikke går lang tid imellem hvert måltid. De små hyppige måltider er stadig meget vigtige og det sikrer hende variation og netop valgmuligheder.
Om aftenen skal du naturligvis sørge for at lave børnevenlig mad, igen med variation og hvor der som udgangspunkt er mindst en ting du ved hun kan lide. Det kan være kogte pastaskruer, et kvart stykke rugbrød eller sovsen, som du ved at hun normalt gerne vil spise. Ved at lade hende gå igang med det hun kan lide og føler sig tryg ved, skabes der naturligt gode vaner omkring måltidet og stille og roligt begynder hun så måske at spise lidt af det andet også.
Det er også en god idé i denne alder at indføre en godnatgrød som en del af hendes putteritual. Ikke i direkte forlængelse af aftensmaden, I skal ikke komme ind i en rutine, hvor hun lærer at lukker hun munden, disker mor op med noget andet. Det handler om at hun skal væk fra sin flaske og i stedet have et nyt ritual, hvor hun får grød, en kop mælk og derefter puttes med en godnathistorie :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske