Svar: Brystspændinger
6. juni 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Louise
Et stort tillykke med den lille dreng og tusind tak for dine pæne ord vedr. min brevkasse, jeg er glad for at høre at du har fundet hjælp flere gange:o)
Brystspændinger i begyndelsen er helt normalt. Når mælken løber til har man ofte en overproduktion og en irritation af brystvævet, som vil gøre brystspændingen i begyndelsen værre.
Det er flot at du både ammer med brik og også malker ud. Det kræver da noget af et overskud og det må du gerne klappe dig på skulderen over:o)
Det er sådan at jo hyppigere man ammer eller malker ud, jo mere mælk. Det vil sige at det giver mere mælk at amme/malke ud hver 2 time i stedet for hver 4 time. Du skriver ikke hvor hyppigt du ammer/malker ud, men hvis du således ønsker at nedsætte produktionen lidt, så kan det være en fordel at du f.eks. hver anden gang kun ammer og hver anden gang både ammer og malker ud.
Med hensyn til hvor på brystet spændingen sidder, så kan det være en god idé at du ammer i forskellige stillinger. Det kræver lidt teknik at amme i forskellige stillinger når du ammer med brik, men det kan lade sig gøre. Læg brikken i en kop med kogt afkølet vand, så brikken er fugtig og derved klæber bedre til brystet.
Hvis du ammer i den traditionelle stilling, så er det hovedsageligt mælkekirtlerne øverst på brystet og mod kavalergangen at du får stimuleret og tømt, er det den liggende stilling, så er det undersiden af brystet og ammer du i tvillingestilling så er det ydersiden op mod armhulen du hovedsageligt får stimuleret og tømt. Vær opmærksom på at det er din søn som har denne effekt, når han dier,- du kan ikke gøre det samme med malkemaskinen.
Vær opmærksom på kuldepåvirkning. Bare tæer og træk på benen, når man sidder ude og griller om aftenen, eller soppe i vandkanten, skrælde grøntsager under rindende vand osv. kan være faktorer som medvirker til en brystbetændelse. Sørg derfor for at undgå kuld og træk. Det kan være en god idé at bruge store ammeindlæg, evt. i uld (selv om det er sommer), da brystet bør holdes varmt.
Håber du kan bruge noget af dette og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske