Brev:
Nattesøvn og flasker
7. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Nattesøvn og flasker
Hej Helen - et spoergsmaal fra Afrika hvor vi bor midlertidigt.
Vores datter paa 12 maaneders har nogle sovevaner der simpelthen er ved at drive mig til vanvid.
Hun sover godt om dagen, som regel 2 gange 1 1/2 time, men paa det sidste har hun haft nogle dage hvor hun kun har sovet 1 gang, men det aendrer ikke meget ved hendes nattesoevn.
Hun er hjemme med barnepigen og sin far i loebet af dagen og hendes storesoester paa naesten 3 aar
Hendes aften ritual er at efter badet kl 17.30, saa faar hun aftensmad med sin barnepige. Jeg er hjemme omkring den tid og kl 18 eller 18.30 sidder hun med ved bordet med os og spiser af hvad vi nu faar, ikke noget problem. Vi hygger saa indtil kl 19.30 hvor hun er traet.
Vi gaar ind paa hendes vaerelse, hun faar en flaske og en sang og derefter bliver hun lagt i sin seng, stadig vaagen men treat og jeg gaar ud af vaerelset og hun falder i soevn selv. Saa lang saa vidt en moensterpige.
Men kl 22 starter det, saa vil hun have foerste flaske, kl 23.30 den naeste og saa hver 30 -45 minutter indtil kl 4.30 hvor hun sover igennem indtil kl 7... Men kun hvis hun faar flasken hver gang hun vaagner... ellers er det skrig og skraal saa hele huset bliver vaagnet op og hun bliver helt "hysterisk".
Alt i alt faar hun omkring 600 - 750 ml fortyndet maelk om natten. Det er det eneste der kan faa hende til at sove, hun faar sin flaske (bruger smaa flasker med ca 75ml i), sluger indholdet og enten falder hun i soevn eller vil have en mere. Jeg er nu hvor jeg bare giver hende flasken og gaar tilbage iseng.
Jeg fortynder hendes maelk fordi jeg har tidligere forsoegt med at give vand i flaskerne, men efter 1 maaned med at skulle ind til hende hver halve time hele natten fordi hun ikke ville drikke vandet men ville have mælk.
Det skal siges at hun er soed og glad, langt fremme motorisk (har gaaet selv den sidste maaned), spiser selv og er glad og social. Hun har haft denne samme barnepige siden foedslen. Vi rejser dog meget og det giver hende en del omvaltninger og vi har ogsaa mange besoegende, saa hendes hverdag er baade stabil (aldrig alene uden enten en foraeldre eller barnepige) og omskriftende. Det skal siges at hun aldrig har sovet igennem, var taet paa det omkring 8 maaneder men saa kom taenderne (hun har 12 nu) og siden da er det gaaet ned af bakken.
Siden far ikke staar op om natten, saa er det mig hver gang og med fuldtidsarbejde saa driver det mig iseng med boernene hver aften... for at faa et par time inden hun begynder at vaagne...
Jeg ved simpelhen ikke hvordan jeg skal faa hende til at acceptere faerre flasker/sove igennem om natten.
Hernede er raadene ret haardhaendene og jeg har ikke hjerte til bare at lade hende graede igennem og dine raad synes at have hjerte og forstaelse for boernenes behov - men nu har jeg behov for noget soevn... :-ZZZZZZ