Svar: Nattesøvn og flasker
7. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er især to ting som spiller ind hos jer. Det ene er din datters behov for mælk/væske og det andet er hendes afhængighed af flaske for at kunne falde i søvn. Der er naturligvis en sammenhæng mellem de to ting, men stadig er det også to forskellige problemstillinger at skulle tage fat i.
Det er for det første problematisk at jeres datter drikker 600-700ml væske i løbet af aftenen eller natten. Det tyder på at hun simpelthen ikke får væske nok om dagen. Det er derfor vigtigt at I har stor fokus på at hun skal have både mad og væske nok dagen igennem, for at kunne undvære det om natten.
En plan for dagen til et 12 måneders barn ser således ud:
Morgen: Grød, mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop.
Frokost: Fiberholdigt brød med forskelligt pålæg, suppleres med rigtig meget forskelligt - kogte pastaskruer, kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, stykker af kød, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende. Hvis I har rester fra aftensmaden f.eks. en ris- eller pastaret må hun meget gerne suppleres med dette til frokost. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk eller neutral yoghurt med revne æbler, banan, brødsmulder, mysli eller lignende (uden honning og chokolade). ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt og bær. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt som til frokost, også gerne rød peberfrugt, avokado eller lignende. Vand af kop.
Aftensmad: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der gives f.eks. mosede kartofler med en sovs og supplere med små stykker frikadelle eller lignende. Der skal altså være mad i stykker men det må stadig også gerne suppleres med lidt på ske. Vand eller mælk af kop.
En grød indgår som en del af putteritualet, så I sikrer jer at hun er fyldt rigtig godt op til natten og igen vand eller mælk af kop.
Puttes til natten med en flaske og skal herefter ikke have flaske igen før næste aften. Hun skal altså nu lære at sove uden behov for væske fordi hun har fået mad og væske nok dagen igennem - er hun tørstig, så bør hun få små slurke vand af en kop. Og så skal hun sove uden afhængigheden af flasken for at sove videre ...
Jeg kan se at du er opmærksom på at hun skal falde i søvn uden at få flaske om aftenen. Hun lægges vågen i sin seng og falder i søvn uden problemer. Det gør hun også om dagen, går jeg ud fra ... MEN sen aften og natten igennem, har hun en afhængighed af flasken for at kunne sove og det kan ud over at være et reelt behov for væske også handle om at hun har fået en negativ søvnassociation.
Det er derfor vigtigt at I virkelig forsøger at få hende til at sove videre uden flasken og at I bruger samme ritual, som når hun puttes om dagen og om aftenen. Hvad har hun i stedet for flasken? Bliver hun normalt puttet med en putteklud, en bamse, en bluse der dufter af mor eller? Hvad har hun af tryghedsgivende ting hos sig?
Det er vigtigt at flasken nu erstattes af noget andet. Nogle børn sover fint uden puttebamse, andre elsker den. Nogle børn tager selv en bamse eller klud til sig, andre skal man arbejde på at få til det - men det er i hvert fald sikkert, at jeres datter skal have noget andet, en anden søvnassociation som får hende videre i søvnen, når hun vågner sen aften og nat.
Det kan også være de beroligende ord du, far eller barnepigen bruger når hun puttes. Det kan være måden hun bliver kærtegnet på osv. Det er altså vigtigt at der stadig er et ritual fordi det er genkendelig og genkendlighed giver tryghed. Men det er også super vigtigt at det er det samme over hele døgnet og på den måde skal flasken altså væk.
Det kan naturligvis forvirre hende, hvis hun får lov til at få flaske inden hun skal sove og ikke må få den på andre tider. Hun kender jo ikke klokken og kan ikke forstå, hvorfor hun nogle gange må få lov og andre gange ikke må. Derfor kan det godt være at I er nødt til at overveje om flasken helt skal afskaffes nu. Et alternativ kan så være lidt lun mælk af en kop og en godnatsang ...
For min skyld må hun gerne bibeholde flasken inden putning om aftenen netop også for at sikre hende væske nok - men I må vurdere om det forvirrer mere end det gavner. Det kan være en idé at skære mængden ned, så hun får mindre og mindre. Det kan I også gøre sen aften, så hun stille og roligt vender sig til at undvære og netop begynder at blive mere tørstig og også indtage mere om dagen.
Det kræver naturligt nogle nætter at få brudt denne rytme og denne vane. Det tager sandsynligvis et par uger og det skal I indstille jer på - men dage til uger, ikke måneder - så det er en overskuelig tid :) I skal også vurdere hvad hendes gråd og protester handler om, for det sker ganske givet ikke uden gråd. I ændrer jo på noget som for hende fungerer rigtig godt, hun er jo sådan set glad for at indtage størstedelen af hendes væskebehov om natten - men på sigt, vil hun naturligvis have bedre af at sove sammenhængende og det er med det i baghovedet, I skal gøre en ændring. I ved at det på sigt er bedre for hende at sove om natten og ikke vågne for at drikke mælk eller vand ...
Trygheden, nærheden og få lidt vand så den værste tørst er væk er fint, men det er slut med at få en masse i maven og det er slut med at falde i søvn med flasken. Der er nødt til at komme nye rutiner og vaner på banen og det kan man godt gøre ved stadig at give hende nærhed og tryghed :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske