Brev:
Vil ikke spise aftensmad...
7. januar 2010
Alder:
11 mdr.
Vil ikke spise aftensmad...
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, fordi vores søn Mikkel lige pludselig ikke vil spise aftensmad... Han plejer ellers at spise ALT, og han plejer at have en god appetit. Men den seneste uge har vi ikke kunnet få noget mad i ham om aftenen.
Han er startet i vuggestue i mandags. Kan det være en reaktion på dette? Han er super glad for at være i vuggestuen, og han leger og griner dagen lang derned. Fordi han stadig er så lille, så er hans rytme stadig lidt skæv af de andre børns, så han sover to gange, hvor de kun sover én gang. Så det betyder, at han spiser frokost, når de andre sover. Derfor er der mere ro for ham at spise i, og bedre tid... Så han spiser rigtig meget dernede - som regel en skive rugbrød, 2 ostehapser, 1 banan og en grovkiks. Herhjemme plejer han kun at spise en skive rugbrød, 1 ostehapser og en halv banan.
Jeg ved ikke, om det er fordi der sker mere i vuggestuen, at han så får en større appetit til frokost - eller om det er fordi der er noget af maden, som ryger på gulvet? Og hvis han virkelig spiser det hele, kan det så gøre, at det er derfor han ikke er sulten om aftenen? Og skulle man så skrue ned for mængden af mad til frokost?
Eller skyldes hans manglende appetit måske bare, at han er træt? Normalt kommer han i seng omkring kl. 19.30, men efter han er startet i vuggestue er han fuldstændig smadret allerede klokken 17.30, så vi kæmper lidt med at underholde ham og holde ham vågen, og så lægger vi ham i seng omkring kl. 19.00. Skal lige siges, at han stadig sover 2 timer om formiddagen og 1-2 timer om eftermiddagen, og så sover han ca. 11 timer om natten.
En sidste "mistanke" jeg har er, at det simpelthen er fordi han vil spise selv... For når han f.eks. får rugbrød om formiddagen, så spiser han det hele, hvis han selv må tage. Men hvis vi prøver at give ham noget med ske, så gider han ikke rigtig... Derfor har vi nu prøvet at lade ham selv spise maden om aftenen - men det meste af maden ryger på gulvet, og han leger bare med det. Skal han have lov til det? Eller hvordan lærer vi ham bedst at spise med gaffel selv? Han fylder jo snart 1 år, så det er vel omkring denne tid, at de starter med at spise selv?
Jeg håber at du kan komme med lidt guldkorn, som du plejer :o)
På forhånd tak!
kærlig hilsen
Karina