Svar: Vil ikke spise aftensmad...
7. januar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Karina
Det er nogle fine overvejelser du har gjort dig og alle ting kan naturligt spille ind hos jer :) Mit bud er, at Mikkel simpelthen er for træt og mangler overskud til at spise sin mad om aftenen. Han er fuldstændig segnefærdig efter at være startet i vuggestue og så er det rigtig svært at spise noget.
Samtidig har han naturligvis lyst til at spise selv men magter det ikke rigtigt på det tidspunkt, igen fordi han er for træt. Om dagen går det langt bedre med at få mad i munden og han nyder det at spise rigtig meget. Det er jo godt, det skal man holde fast i.
Det er derfor også vigtigt at du giver ham masser af små hyppige måltider stadigvæk og det er godt, hvis du til frokost kan sørge for at han får kød, fisk, grøntsager, ris og pasta som er noget af det vi ofte spiser om aftenen. For ham er det godt at få disse ting to gange dagligt.
Han kan spise med gaffel og kan også spise med sine fingre. Du må gerne motivere ham ved at sige "ind i munden skat, mmm mam, smager godt, ind i munden" så han hører hvad han skal gøre med maden og forstår hvad du vil have ham til. Det er det, som skal være interessant mere end at se hvad der sker med maden, når de smattes mellem fingrene eller smides ud over bordkanten.
Giv ham gerne større stykker mad som han kan gnave af og suppler så det du kan få lov til på ske eller gaffel. Det kan være en frikadelle som han selv gnaver imens du giver ham kartofler moset med lidt sovs.
Jeg synes ikke du skal skrue ned for hans indtag af mad til frokost eller i løbet af dagen. Han må meget gerne spise der, da han er naturligt sulten og har lyst og overskud. Hvis han en aften er fuldstændig smadret og slet ikke vil spise noget, så kan I vælge at give ham en portion grød, så han ikke går tommavet i seng.
Gaffel (og ske) lærer han at spise med ved at I starte med at give ham en gaffel i den ene hånd imens I giver ham maden med en anden gaffel. Ret hurtigt vil han spejle sig i det I gør og forsøge at gøre det selv. Hjælp ham med at få maden på gaflen og lad ham selv føre den til munden.
Ske vil de fleste børn selv først kunne spise med omkring 16 måneders alderen, men gaflen kan han sagtens spise med nu :)
Der er naturligvis lidt opdragelse inde over, når man taler om at maden ikke må smides på gulvet osv. Men hos jer er det ikke et spørgsmål om at han prøver grænser, men om at han simpelthen er for træt og ikke kan overskue at få maden i munden. I må derfor prøve at finde balancen mellem at støtte ham i at spise selv og give ham maden, når I kan få lov :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske