Svar: Morgenmad - 18 mdr.
8. januar 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Olivias mor
Med den alder din datter har nu, så er der ingen problemer i at du giver hende almindelige rå havregryn med letmælk og evt. søder med lidt sukker, rosiner eller andet. Det er helt fint og en god måde at starte dagen på :)
Derudover anbefales det at man generelt vælger fiberrig morgenmad, så grovboller, et stykke rugbrød eller en portion flerkornsgrød er også meget fint. Man kan også give en portion yoghurt, tykmælk eller lignende og komme mysli, rugbrødsdrys eller andet på som topping - med det er klart at mælkeprodukter aldrig kommer til at ligge en bund som en grød vil gøre det. Dog skal hun jo stadig have et formiddagsmåltid, så en meget mættende morgenmad er ikke nødvendigvis et must.
Generelt kan jeg fortælle at Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn. Derudover anbefales også "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn.
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske