Brev:
Uafbrudt søvn
8. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Uafbrudt søvn
Hejsa sundhedsplejerske!
Vi har en dejlig glad og sund dreng på 10,5 måneder. Han trives på alle måder – spiser godt, blev ammet til han var næsten 10 mdr, suppleret med grød fra 4 mdr, da han altid har været en sulten dreng.
Men vi har problemer med hans uafbrudte søvn, som har været et tiltagende problem siden han var ca 5 måneder – selvf var det indtil afbrudt af måltider, men ellers sov han faktisk bedre i starten.
Han er glad og social og nu kravler han rundt, og det helt store hit for tiden er at undersøge og rejse sig. han har haft en rytme med at spise og sove i langt tid og allerede ved 5-6 måneders alder stoppede han med at spise om natten, det var ikke noget problem overhovedet. Han var nogle gange oppe at få en tår vand, ellers ikke noget.
Fra han var ca 6 måneder sov han alene på sit værelse lige ved siden af vores soverum. Fra det tidspunkt var vi (eller rettere jeg – mor, fordi altid mig der puttede) meget konsekvent med at putte ham ved at gå til og fra rummet, så han selv lærte at falde i søvn, vi brugte og bruger stadig Raimond lap ”sov trygt baby” sovemusik. i en periode var han god til selv at falde i søvn. Dog virker han ikke afhængig af musikken, da vi ikke har det med rundt, hvis vi sover andre steder. jeg har al min familie og mange venner i jylland, så vi har af og til været andre steder med ham for at sove, fra han var helt lille. Han reagerer ikke stort anderledes, heller ikke når han kommer hjem igen. sovedyr er vi dog begyndt at slæbe med.
Han spiser aftensmad kl 18 og får ofte en banan at sove på lige før sengetid, nogle gange også lidt grød. siden han for en måneds tid siden holdt op med at amme ham (fordi han ikke gad mere hverken morgen eller aften), har vi valgt at give ham en lille flaske, 80-100 ml erstatning. Det valgte vi primært fordi han efter begyndt at kravle og rejse sig op i sengen, slet ikke kan falde til ro, rejser sig op og kalder/græder et utal af gange og vi kan ikke altid få lov at ligge ham ned. Det hjælper heller ikke altid at tage ham op, han gør modstand.
Flasken har hjulpet hidtil en måneds tid, men nu begynder den effekt også at ophøre med at give ham ro til at sove. Nu er jeg begyndt at synge for ham op til sengetid og vi har hele tiden sunget en bestemt sang ved sovetid, men det giver ikke afgørende effekt - ikke nemmere for ham at falde i søvn. vi forsøger også at undgå tv, holde ro på, nogen gange give ham et bad op til, men igen – det gør ikke den store forskel.
Han puttes hver aften ml 19.30 – 20 (også selvom vi er andre steder), sover til ml 6-7. sidste par aftener dog begyndt putte ham lidt senere – 20.30 og står op igen 7. det ser ud til at fungere bedre.
Om dagen sover han rytmisk 2 gange, første lur typisk 2 timer, næste typisk 1 time. altid ude. vi forsøger lade være at køre ham i søvn, som vi gjorde i starten, men nogle gange bliver han vippet lidt, men kan godt falde i søvn selv, det går dog lidt op og ned med det. Ligesom det går meget op og ned med hvor stabilt han sover, de fleste gange skal vi ud til ham og vippe ham lidt/ give ham sutten 3-5 gange på en dagslur, andre gange ikke.
MEN OM NATTEN…..vågner han altid mange gange. Omkring 6-8 mdr sov han ret stabilt indtil omkring midnat, men meget ustabilt efter midnat. ca 8-9 mdr havde han en måneds tid hvor det gik ok godt hele natten – kun vågen 2-3 gange. Men nu er den helt galt igen. Han vågner et utal af gange, allerede en times tid efter putning og så derudad…få gange bliver han også lysvågen sidst på natten ml 4-5, men det heldigvis sjældent. som regel kan vi hurtig få ham til ro igen, give ham sutten, sovedyr, tænde for musikken.
Hvis han bliver for urolig, ked af det og lysvågen tager vi ham ind i vores seng,. det sker nok kun en gang om ugen. dog forstyrrer det jo vores søvn, da der kan gå langt tid før han sover igen. de sidste nætter er han så også begyndt at vågne hver nat omkring kl 2 og det er ved at blive for vane at give ham en flaske der for at falde til ro, når han endelig sover, er det meget uroligt og vågner nogle gange op igen kort tid efter jeg har båret ham sovende ind til sig selv.
Jeg har det skidt med hvis den nat flaske bliver en vane, da han jo har klaret sig uden mad nat længe. det skal dog siges han har været syg denne uge og derfor ikke spist så meget om dagen.
Det er altid mig (moren) der er oppe om natten og jeg er virkelig ved at være tyndslidt, da jeg selvsagt ikke har prøvet at sove mer end 3-4 i timer i træk siden jeg fødte, og nu begynder det virkelig at gå mig på, nogle dage føler jeg mig helt nede over det, kan ingenting overskue.
Hmmm… det store spørgsmål til dig – hvordan får vi vores dreng til at sove mere uforstyrret? – uden han vågner pt 8-10 gange på en nat….
Vi er godt klar over at det i perioder er tænder, øerne har vi tjekket, de er fine. andre gange tror vi også det er marreridt, da han ofte vågner og skriger meget højt, tit står han oppe på alle fire og skal hjælpes ”i stilling” igen, han kan godt lidt at ligge på ryggen, så vi ligger ham ofte i den stilling, når han er vågen plus giver ham sutten – ved ikke hvor godt det er - for egentlig kan han jo godt selv begge dele – men hvordan ellers få ham til ro?
Vi er nok ikke gode til bare lade ham ligge hvis han skriger, vi afventer da lidt hvilken slags gråd, men synes ikke han skal ligge og skrige i længere tid.
På forhånd mange tak for gode svar og opmuntringer…
Mange hilsner
en træt mor