Svar: Svær at få til at spise rigtig mad
8. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Med den alder din datter har nu, er det vigtigt at hun får mad der smager af noget og som udfordrer hende både i smag, farver, form osv. Maden skal serveres adskilt og hun skal kunne vælge. Det betyder mindre at der glider flest majs ned den ene dag og så pastaskruer den næste, hvis hun bare spiser lidt af det hele, når du ser på hendes indtag over flere dage.
Rugbrød er jo et meget dansk fænomen og ikke noget hun absolut skal have. Hvis hun i øjeblikket hellere vil spise anden form for fiberholdigt brød, så giv hende det. Du må også gerne stadig give hende grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement til mad i stykker. Da hendes vægt er nedadgående, så er det vigtigt at sikre hende mad og især energiberiget mad nok.
Medtænk fisk som en del af hendes indtag. Det kan være smørbart pålæg, som makrel, sildepostej, torskerogn, tun eller lignende. Men giv hende også fiskefrikadeller eller stykker af fiskefilet og det er fint at give hende lidt remoulade til :) Giv hende også gerne rejer, muslinger og lignende
Giv hende kød og æg til frokost, så hun får lidt proteiner den vej. Giv hende kogte grøntsager i stykker - kogte ærter, majs, gulerod osv. så hun igen motiveres af farverne og også kan øve sit pincetgreb.
Giv hende grød om morgenen, suppler evt. med grøntsagsmos til frokost og aften og spiser hun lidt og har brug for ekstra i maven, så giv hende grød som godnatmåltid. Derudover masser af mad i stykker. Det er altså okay at supplere med lidt på en ske, så du sikrer hendes vægtøgning, men kun 1-2 gange grød og resten grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan så være mos fra glas eller hjemmelavet mos/rester fra aftensmaden.
Maden skal som udgangspunkt være den mad du selv spiser og du skal naturligvis sørge for at lave børnevenlige retter. De lidt gammeldags retter med hakket kød og sovs er ofte et hit hos børn. Det kan være boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, medister, farsbrød, laks med pesto, rødspættefileter osv. Helt almindelig mad, krydret som du også godt selv kan lide det :)
Holde hendes mælkeindtag nede, så hun nu kun får mælk 2 gange dagligt ellers skal hendes væskebehov dækkes af vand. Får hun for meget mælk vil det naturligt også fjerne lysten til maden fordi det mætter for meget :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske