Brev:
Nedtrapning af flasker - 12 mdr.
9. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Nedtrapning af flasker - 12 mdr.
Kære Helen,
Tusind tak for dit sidste svar, det var dejligt at høre om dine tanker. Det går ret godt med Eddies nattesøvn i øjeblikket (7-9-13), og han kommer for det meste først over i den store seng henad morgenstunden nu. Jeg ved ikke om det er hensigstmæssigt at blive ved med det, men det fungerer sådan set fint for os alle.
Han fyldte 1 år den 30. december 2009, og han er rigtig dygtig til at gå, elsker at gå på opdagelse og er en meget aktiv lille dreng. I det hele taget er han mere og mere tilfreds med tilværelsen, så det er bare rigtig dejligt.
Nu er jeg så begyndt at tænke lidt på at trappe hans flasker ned. I øjeblikket får han faktisk stadig 3 flasker (jeg ved godt, at det er i overkanten). Han får en flaske før sengetid (her drikker han ca. 200ml), og vi giver ham stadig en flaske sen aften (her drikker han nok 100ml) og så en igen om morgenen (igen drikker han ca. 100ml). Nogle gange vækker jeg ham sen aften, og andre gange vågner han selv.
Jeg synes, at det er lidt svært at skifte til mælk af kop af to grunde. For det første synes jeg endelig, at det fungerer rigtig godt med nattesøvnen og flaskerne aften og sen aften, tror jeg hjælper os. For det andet er han ikke særlig villig til at drikke mælk af kop, og jeg er lidt bekymret for at maven skal gå i stå, hvis han ikke får en del væske gennem flaskerne. Han spiser nemlig rigtig godt til alle måltider og mellemmåltider (han elsker mad), men sjatdrikker kun vand fra koppen, nærmest bare for at ”skylle efter”. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan han skal drikke nok til at holde maven igang (den fungerer nemlig også fint).
Hvad synes du, jeg skal gøre? Hvordan tror du, det er bedst at trappe flaskerne ud? (det er nok nemmest at komme af med morgenflasken først – og sværest at komme af med den tidlige aftenflaske). Hvor meget væske har han behov for i løbet af dagen? Hvor meget af det bør være mælk? Og hvilken slags mælk skal det være?
På forhånd rigtig mange gange tak.
Kærlig hilsen
Sanne