Svar: Nedtrapning af flasker - 12 mdr.
9. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Sanne
Med hensyn til mælk og mælkebehov i 1 års alderen så skriver sundhedsstyrelsen: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det er altså letmælk som normalt anbefales efter 1 års alderen og samtidig anbefales det at mælken gives af kop. Når man giver flaske, så bør den indeholde modermælkserstatning og det bør stille og roligt trappes ud og overgå til lidt letmælk af en kop.
Hvor tidligt man kan gå væk fra flaske er lidt forskelligt, ofte i 12-14 måneders alderen og det vil være rigtig fint, hvis du ikke fjerner flaskerne med det samme men i stedet vælger at trappe ned. Ved at give ham mindre og mindre vil han forhåbentlig også begynde at føle mere naturlig tørst i løbet af dagen. Jeg tænker også at du ikke behøver vække ham for at give ham 100ml mme, hvis han sover så lad ham sove. Så kan det godt være at han vågner kl. 03 og vil have flaske, den kan du så stille og roligt også forsøge at trappe ned og til sidst undvære helt og i den periode hvor han får flasken om natten i stedet, vil han jo kunne undvære flasken helt om morgenen og i stedet starte dagen med en grød.
Flaskerne bør være helt slut inden han bliver 18 måneder synes jeg, men på den måde har du også lidt tid at løbe på. Han vil sandsynligvis meget hurtigt selv foretrække en kop mælk og en godnathistorie fremfor en flaske, hvis det er sådan valget er.
Hans væskebehov er stort og du har ganske givet ret i at han lige nu har brug for sine flasker, for at få væske nok. Men netop i takt med at han bliver ældre, skulle han jo gerne kunne indtage væske på anden vis :)
Man beregner normalt 150ml pr kg han vejer i døgnet (med en minimumsgrænse på 100 ml pr kg.) Det vil sige at hvis han vejer 10 kg, så vil hans døgnbehov være 1500ml, det kan dog accepteres at han ligger mellem 1000-1500ml. Behovet for væske kan jo også variere efter hvor meget han bevæger sig, sveder osv.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske