Svar: Mos af frugt og grøntsager
10. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sandra
Førhen i tiden anbefalede man altid at fryse ned i isterningebakker og komme i frysepose - præcis som du har gjort. Men det har været fremme det sidste års tid, at man ikke bør gøre dette, man skal i hvert fald se sig godt for og vælge isterningebakken med omhu. Man risikerer nemlig at isterningebakken frigiver skadelige stoffer som for eksempel phthalater, der menes at være hormonforstyrrende.
Isterningebakker er normalt lavet til kun at fryse vand og kan ikke bruges til fødevarer. Derfor anbefales det at købe plastbøtter beregnet til babymos eller frysning af fødevarer, hvis man ønsker at fryse babymad.
Det var bare lige en lille oplysning, håber ikke det ødelægger dit gode humør :)
Egentlig er jeg ikke den store tilhænger af at man laver store portioner og fryser ned. Det er jo netop vigtigt at barnet får så stor en variation som muligt og stille og roligt får mad, der tager udgangspunkt i familiens mad. Hvis man laver en stor portion grøntsagsmos og fryser den ned, så vil barnet få samme mos aften efter aften, hvorimod hvis man laver mos af de grøntsager man som familie alligevel selv står og tilbereder om aftenen, så får barnet naturligt større variation.
Du kan naturligvis godt koge kartofler i mikroovnen, men om det er hurtigere tror jeg umiddelbart ikke. Hvis I andre får kartofler, gulerødder, ærter, majs, broccoli eller lignende milde grøntsager, så kan du ligeså godt koge lidt ekstra til din datter og blende det direkte inden servering.
Kartoffelmos bliver bedst, hvis det bliver pisket og det laves meget let ved at koge et par kartofler godt møre, tilsætte lidt fedtstof og så piske med lidt mælk (udmalket modermælk eller modermælkserstatning) til mosen er lind og fin.
Alle andre grøntsager kan du fint blende, det er kun kartofler som let bliver lidt klæge af at blive blendet ...
Frugt og grøntsager kan normalt sagtens holde sig i fryseren (-18 grader) i 6 måneder. Kødfars eller fiskefars 1-2 måneder, fersk kød og fisk længere tid, det kommer lidt an på hvad det er. Hakket kød kan normalt holde sig ca 4 måneder, fede fisk 2-3 måneder, magre fisk 3-6 måneder.
Hvis man laver en ret og stiller den i køleskab, så kan den holde sig et døgn. Det gælder f.eks. grød som man ikke kan fryse. Du kan derfor lave dobbelt portion, servere den ene halvdel og stille resten på køl til næste dag. Når din datter er godt igang med grød og mos vil du med fordel også kunne lave en grøntsagsmos om aftenen, give den ene halvdel der og anden halvdel til frokost næste dag. Om aftenen vil hun så kunne få en ny slags grøntsager med udgangspunkt i den mad I andre spiser der.
Hvis du vælger at fryse ned i mindre portioner, så skal du være opmærksom på at det kan være en god idé at fryse mosen ren, det vil sige en mos bestående af grøntsager og kogevand og så tilsætter du først fedstof og mælk, når du varmer det op. Man kan godt fryse mosen med mælk, men det kan være lidt sværere at justere konsistensen af mosen ind, når den først har været frosset. Der sker også et lille tab af næringsstoffer ved frysning.
Når din datter bliver 6 måneder skal hun jo til at have lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos og her anbefales det at dette optøs i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst. Det anbefales derudover at grøntsagsmos optøes direkte i gryden, fordi man derved bevarer vitaminerne bedst.
Du kan f.eks. lave små kødboller, som du fryser ned og har liggende i fryseren, så du en gang imellem kan tage en sådan op, optø den i køleskab og tilsætte den grøntsagsmosen inden servering - men igen kød og fisk bør også varieres og du kan derfor også med dette tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. Kødbollerne i fryseren skal altså bruges, hvis I andre får noget der ikke kan bruges til mos en dag.
Når du starter er det ofte en god idé at starte med grød og det kan være en god idé at begynde med en helt ren grød uden tilsætning af frugt. Det kan være f.eks. en ren risgrød eller majsgrød, så hun til at begynde med lige kan vende sig til at spise med ske og ikke bombarderes med en masse smagsvariation oveni.
Det er normalt godt at starte med grød formiddag eller frokost, der hvor hun virker udhvilet, frisk og parat. Start med 4-5 skefulde og følg efter med mælk på de tidspunkter hvor hun normalt får det. Grøden kommer således ved siden af hendes normale mælkeindtag, det erstatter ikke hendes flasker.
Når det går godt med grøden så øger du hendes indtag stille og roligt og begynder at variere ved at tilsætte forskellige slags frugtmos og også give hende forskellige typer af grød. Når hun kan spise en lille dl. så vil det være meget fint at du begynder at give hende to gange dagligt. Grøden til frokost bibeholdes og du introducerer så grøntsagsmos til aften. Det er bedre at hun spiser 3/4 dl. 2 gange dagligt end at hun spiser 1½ dl. på en gang.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske