Svar: Koks i dagsrytmen
10. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Nu hvor børnene er blevet 6 måneder vil det være rigtig godt med lidt mere mad og mere variation i løbet af dagen.
Det vil for det første være rigtig godt at du begynder at give pigerne de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det vil således være en god idé at de nu begynder med morgenmad.
Det vil også være rigtig godt at du giver dem grøntsagsmos af alle slags grøntsager - og da de ikke kan lide kartoffel, så må du undlade dette. Du kan lave grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Pigerne må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er vigtigt at give dem kød eller fisk i mosen både til frokost og til aften og det er udmærket at tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give dem det i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag.
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling.
Og jeres piger har brug for at der sker noget nu, det er vigtigt at de blive aktiveret og stimuleret rigtig meget både fysisk og mentalt hele dagen igennem. Både for at sove godt, når de sover om dagen, men også for at sove godt om natten.
En dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. flaske, hvis de sover fra midnat og til kl. 7.30 uden at få mælk, så synes jeg I skal prøve at springe morgenflasken helt over ...
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, store både af fersken, blomme eller lignende, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover ca 45-60 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde med selv og gumle på. Det er også helt okay at købe en mos på glas, svarende til deres alder.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13.30-14 som nu, sover her 2 timer
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes også her frisk frugt i hånden som om formiddagen og evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos lavet af alle slags grøntsager, tilsat lidt kogt kød eller fisk og gerne lidt sovs. Vand af kop. Suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående plan hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske