Svar: Aftenrutine og sovevaner
11. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Der er for mig at se intet i vejen for at du ammer din datter, lader hende falde fuldstændig til ro og derefter putter hende, hvor hun lige registrerer at hun lægges i sin seng, triller om på siden og falder i søvn. Faktisk synes jeg det er en rigtig god måde at putte hende på og jeg er ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn.
Så vil du ikke godt lade være med at slå dig selv oven i hovedet og tro at du gør noget forkert, men i stedet lytte til dit hjerte og gøre det, du føler virker og som virker rigtigt!
For at din datter kan falde i søvn med andet end brystet og dermed puttes af far, så kan det være ganske udmærket at putte hende med en flaske om aftenen. Da I allerede har introduceret flasken, så synes jeg det er en rigtig god idé. Det vil netop kunne få far mere på banen.
Derudover kan du godt give hende en putteklud der dufter af dig, en klud som du har sovet med et par nætter og som du konsekvent bruger hver gang du ammer hende. Kluden ligger ved hende og brystet, når hun spiser og den følger med hende fra din favn ned i egen seng. På sigt er kluden altså en del af hendes putteritual og det at skulle overgive sig til søvnen og kluden er på samme måde som flasken, noget hun kan have med sig uanset hvem der putter. Samtidig er kluden god fordi den gør hende uafhængig af at skulle have mælk for at falde i søvn.
Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at arbejde på to lure dagligt + en powernap. Da hun ofte sover en meget lang middagslur så kan du overveje om hun evt. skal vækkes her, så den sidste powernap ikke kommer til at ligge så sent. Alternativt kan middagsluren ligge lidt senere end nu og varer den længde den plejer og så kan hun måske begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt. Mange børn er 6 måneder før de kan springe deres powernap over, men måske din datter godt kan det nu.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover ca 45-60 minutter som nu. Puttes altså en lille smule senere end du gør normalt.
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 og sover 2-3 timer som nu.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Og powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over fordi hun sover lidt senere hele dagen igennem. Hvis middagsluren er meget kort en dag, så vil hun naturligt nok have brug for en powernap sidst på eftermiddagen og det er okay, så går hun bare senere i seng den dag.
Powernappen her springes altså ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes herefter til natten 19-19.30, puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre i egen seng
Nat 03: Evt. amning. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat. Hvis hun får flaske omkring midnat vil hun måske kunne sove længere uden at skulle have mælk igen, da mme mætter mere end modermælk.
Jeg håber at mine tanker og min plan for dagen giver dig et realistisk billede af hvad du kan forvente af din lille datter med den alder hun har :)
Fortsat held og lykke med hende, håber ovenstående giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske