Svar: Døgnrytme - 9 mdr.
11. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Anja
Naturligvis kan dagplejer give din datter en flaske midt på dagen, hvis lillepigen har behov for det :)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det lyder som om at din datter trives som den er. MEN, spørgsmålet er om ikke du er nødt til at ændre lidt på tidspunkterne for søvn og mad, fordi hendes rytme ikke passer så godt til dagplejers rytme. I dagplejen vil de fleste børn jo sove formiddagslur mellem 9-10 og sove middagslur mellem 12-14/15 og tiderne er et eller andet sted nødt til at passe til de andre børn, så de kan komme i legestue osv...
Jeg tænker at hele dagens rytme naturligt vil ændre sig i takt med at din datter skal vækkes og op og afleveres tidligt og derudover tænker jeg også at hun nu skal til at have lidt mere rigtig mad, lidt mere mad i stykker.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Vækkes og tilbydes havregrød, mælk af kop.
Afleveres i dagpleje
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30, sover en lille times tid
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager og må også stadig meget gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 12.30, sover her et par timer
Eftermiddag 15.30: En ½ bolle med smør, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Tilbydes frisk frugt i hænderne, vand af kop.
Sover ikke længere om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. helt almindelig mad som I også spiser, naturligvis børnevenligt. Der skal være mad i stykker, små stykker for at øve pincetgreb, der skal være større stykker hun selv kan gnave af og der skal være mos. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften eller i løbet af natten/tidlig morgen: Flaske ved behov x 1. Hvis hun bare sover så lad hende sove, hvis hun vågner omkring midnat eller tidlig morgen, så giv hende flaske og lad hende sove videre bagefter :)
Som du kan se vil dagen altså ændre sig i takt med at hun nu vækkes og starte hele dagen tidligere. Det giver hende en helt ny rytme og giver også mulighed for lidt flere mellemmåltider. Derudover skal hun nu have mere mad i stykker og mere familiemad :)
Jeg håber ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende. Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske