Svar: Vandet til mme - stuetemp. eller varmt?
11. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Du behøver ikke koge kildevand for at bruge det til modermælkserstatning med den alder din datter har. Du må gerne bare lune det til den temperatur der står på pakken og tilsætte mme-pulver.
Mme-pulver opløses lettest ved en bestemt temperatur, noget kan dog også opløses i koldt vand og kan således være et alternativ til at få mælk fra køleskabet ... Men ellers er det som du skriver ofte sådan at der gives kold mælk af en kop og lun mælk af en flaske. Da der er tale om større mængder barnet drikker af flasken er det mere dejligt at få den lune mælk i maven. Det giver en ro og så minder det som du siger lidt om at blive ammet.
Lun mælk giver altså mere ro i maven end kold mælk. Varmen spreder sig i kroppen og virker beroligende, barnet falder naturligt lettere i søvn efter en flaske varm mælk. Er hun forkølet vil den varme mælk og smøre og løsne lidt i svælg og virke godt på de generede slimhinder.
Din datter kan i princippet også få vandet direkte fra flasken, hvis hun bare skal have lidt at drikke, det behøver du ikke varme, så der er på den måde ikke nogen sundhedsmæssig grund til at vand fra plastflasker varmes. Det handler om mængden af mælk, roen i maven og opløsning af mme-pulver.
Ovenstående kræver dog at hun får flasken med det samme. Hvis du vil lave en flaske klar og vil have den stående i køleskabet til hun har behov for den, så skal vandet altid koges og nedkøles til rette temperatur inden du kommer mme-pulver i. Når flasken så skal bruges varmes den op til ca 37 grader inden servering.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :) Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske