Svar: Sove uden svøb - 7 mdr.
11. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Hvis din datter i sine vågne perioder, bruger sig selv aktivt, triller omkring, drejer om sin egen akse, sidder, begynder at krybe over gulvet osv. og tydeligt er godt igang motorisk, så ser jeg ikke noget problem i at du putter hende og svøber hende, når hun skal sove. Det lyder som om at hun har rigtig meget brug for at føle sig omsluttet for at finde fysisk ro og sove godt og det er da okay ...
Ellers er løsningen ofte at hun sover i en voksipose, som så løsnes mere og mere, så hun netop kan få armene op osv. som du beskriver og I takt med at hun bliver ældre vil en større dyne også kunne folde sig ned omkring hende og give hende den ro hun søger.
Det er også meget fint at du forsøger med en bamse eller en klud, så hun vendes til at have noget hos sig, når hun skal sove og så det på sigt måske kan være med til at give hende den tryghed hun har brug for. Nogle børn finder selv disse ting, andre tager dem til sig uden problemer og atter andre børn skal man virkelig arbejde på at få til at tage en putteklud til sig ... Så måske har du ikke forsøgt nok, som du skriver, måske er det bare at føle sig omsluttet hun har brug for :)
Nogle børn har det med at vifte med armene lige der, hvor de er ved at falde i søvn og her hjælper svøbet ofte rigtig godt. Alternativet kan dog være at du holder hende i hænderne og lader tyngden fra dine hænder være det der gør, at hun finder fysisk ro og derefter, kan du så slippe hende og hun sover roligt videre.
Nogle børn vil også sove bedre på maven, det at ligge med maven mod madrassen og ansigtet drejet, så kinden ligger på madrassen giver dem stor fysisk ro. En mulighed kan derfor også være at putte hende på maven, stryge hende beroligende med dine hænder ned over ryggen og numsen og på den måde hjælpe hende til at sove. Hvis hun er rigtig godt igang motorisk og selv kan vende og dreje sig, så burde der i forhold til vuggedød ikke længere være nogen risiko ved at lade hende falde i søvn på maven. Du kan så vende hende om, inden du selv gå i seng, så hun ligger på ryggen, når du ikke selv kan holde øje med hende, hvis det gør dig mere rolig :)
Håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske