Brev:
Vågne perioder om natten
12. januar 2010
Alder:
16 mdr.
Vågne perioder om natten
Hej Helen,
Nu har vi lidt bøvl med min datters søvn igen. Hun er nu blevet 16 måneder og er en glad lille pige med apetit på livet.
Aya bliver puttet ca 19.30 efter en god putterutine. Hun er slet ikke i tvivl om hvad der skal til at ske og ligger sig til at sove med det samme.
Efter 2-3 timer vågner Aya og vil bare ikke sove mere. Hun hopper og skriger i sengen og peger på døren ind til stuen. Nogle aftner har vi prøvet at tage hende op og så snart hun kommer ind i stuen er hun glad og legesyg.
De fleste aftner prøver vi at få hende til at falde til ro og efter en lille times tid lykkes det at få hende til at falde ned og ligge sig i sengen, men hun er lysvågen. Hvis vi bliver siddende hos hende bliver hun liggende med åbne øjne og kigger (kan sagtens vare flere timer), og hvis vi går bliver hun helt hysterisk og vi kan bruge lige så lang tid på at få hende til at falde ned igen.
De eneste aftner/nætter vi har undgået de sønvløse timer er de nætter hvor vi selv er gået i seng når Aya er vågnet og har lagt hende ind i smørhullet til os. Her ligger hun dog og mosler rundt i sengen hele natten.
Hun er virkelig træt om morgenen og er meget svær at få ud af sengen når vi skal op, men så snart hun kommer igang er hun glad og virker frisk.
Aya sover en enkelt lur i vuggestuen på ca. 2 timer omkring 12-14. Hun er meget fysisk aktiv og spiser rigtig godt.
Vi har overvejet om hun er kommet ud af sin søvnrytme og at det er det der er problemet, men vi har prøvet at hjælpe hende ved at have ro på hverdagen og køre i de samme rutiner uden held.
Håber du kan komme med nogle gode råd eller ideer.
Med venlig hilsen
Marie