Svar: Mor skal putte
12. januar 2010
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Jeg tænker også at der ikke er nogen grund til at det skal tage en hel aften, bare fordi det er far. Hvis jeres dreng falder til ro og falder glad i søvn fordi det er mor der putter, så er det bestemt bedre end at gøre det til en kamp.
Jeg kan naturligvis godt forstå at du nogle gange gerne vil kunne gøre noget andet og jeg forstår også at far gerne vil putte. Men hvorfor kan I ikke tage del i det begge to i en periode? På den måde bliver det også mere naturligt at den ene så tager mere over den ene dag og den anden mere over den næste ...
At skulle i seng indebærer mange ritualer, det kan være at komme i bad, få en godnatgrød, sidde lidt på skødet og få læst historie, blive lagt i seng og få en historie ekstra imens man ligger der, måske blive sunget en sang for. Alle disse ting kan man som forældre sagtens deles om. Det kan f.eks. være far der bader Valdemar og giver ham ble og nattøj på, det kan også være far der sidder med Valdemar på skødet og læser godnathistorie og derefter kommer Valdemar så over til mor der putter ham i seng og synger lidt for ham.
Hvis man kører en sådan rutine, hvor det er naturligt at begge forældre siger godnat, så vil det være mere naturligt at "I aften er det far der putter dig" som en naturlig forlængelse af at de to også har badet og læst historie. Man kan ikke gøre det med det samme, men hen af vejen og stadig vil det være naturligt at mor også kysser godnat :)
Det virker mærkeligt på barnet, hvis man som mor er der og ikke vil putte, når barnet nu vil det. Valdemar forstår jo ikke hvorfor du afviser ham og ikke vil ham. Hvis du nu slet ikke var hjemme, hvis du var taget i byen med en veninde og Valdemar og far havde spist aftensmad sammen, badet, leget osv. så ville han sandsynligvis ikke brokke sig over at far også puttede. Men når nu mor er hjemme, hvorfor vil hun så ikke ...?
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske