Svar: Opmærksom på mor hele tiden
12. januar 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Vibeke
Det er meget normalt at børn i perioder vælger den ene forældre mere end den anden. At jeres datter lige nu vælger dig er meget normalt for hendes alder, senere vil der naturligt komme en alder hvor hun klart foretrækker sin far ...
Hun har en alder nu hvor hun naturligt begynder at kunne være lidt bange for mørke og bange for små dyr. Det kan godt spille ind på hendes ekstra behov for mor og det ses især når hun skal puttes om aftenen og overgive sig til søvnen.
Hun har også en alder, hvor hun begynder at forholde sig til at hun er en pige, mor er en pige og far er en dreng. Når børn er to år, så så skal de til at forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og man ser det ofte ved at barnet begynder at sige "jeg" eller "det er min" eller f.eks. "min mor" og netop på den måde begynder at blive bevidst om hvem de selv er.
Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Jeres datter bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, når hun bliver irettesat, når hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbare overfor hvordan hun bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.
Det er meget vigtigt at man som forældre forsøger at støtte barnets selvbillede og det gør man ved at vise det kærlighed, accept og opmuntre og støtte. Man må gerne udfordre barnet og stille krav til det, men det er vigtigt at man er realistisk og forsøger at undgå at barnet får nederlag. Derfor er det rigtig vigtigt at I forsøger at undgå konflikter før de opstår :)
Det er vigtigt at far ikke reagerer såret, når lillepigen afviser ham, for det skal sjældent tages personligt, det handler bare om at hun lige nu er mest tryg ved mor. Hvis hun mærker at far trækker sig, så bliver hun et eller andet sted bekræftet i at de to ikke skal være sammen og derfor er det vigtigt at far stadig er med på banen, men naturligvis med respekt for at hun nogle gange har brug for mor (pige til pige).
Det er også meget vigtigt at du som mor ikke automatisk bare tager over, når jeres datter afviser far, men lige vurderer situationen og støtter op om at far kan ligeså godt som dig. Hvis jeres datter f.eks. protesterer over at far giver hende jakke på og hun vil have mor til det, så må du godt sige "nu er det far der giver dig jakken på skat, mor er lige her imens" så hun fornemmer at du faktisk synes det er okay, det far gør.
Det er også vigtigt at hun mærker at I forældre er glade for hinanden og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden. Det er vigtigt at hun ser jer knuse og kramme hinanden. Det er vigtigt at I overfor hende fremstår som en enhed og ikke diskuterer over hovedet på hende om I nu skal reagere på den ene eller den anden måde.
Og så er det en god idé at I laver ting sammen alle tre, men også at I laver ting med hende hver for sig. Det vil være rigtig fint at far og datter har noget sammen, som kun de to laver. Det kan være at tage på legepladsen eller i svømmehallen, noget der kun er for dem. Mor og datter kan så gøre noget andet sammen.
Jeg håber I kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske