Svar: Fødevareallergi
6. juni 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Man anbefaler normalt at børn fra et års alderen tilbydes en vitamin tyggetablet. I begyndelsen kan man knække den i kvarte, så barnet bedre kan kapere den.
Brød, kornprodukter, herunder ris og pasta giver energi, protein, kulhydrat, kostfibre, vitamin E og forskellige B-vitaminer samt adskillige mineraler: Fosfor, magnesium, jern, zink, jod og kalium.
Grøntsager giver især kostfibre, vitamin A, B6, C og magnesium, jern og kalium. Kartofler giver desuden kulhydrater.
Frugt giver især kostfibre og vitaminerne B6 og C.
Mælk og ost giver energi, protein, fedt/mættet fedt, B-vitamin og mineralerne calcium, fosfor, magnesuim, zink, jod, selen og kalium.
Kød og æg giver energi, protein, fedt, vitamin A, D og alle B-vitaminer samt mineralerne jern, zink og selen.
Fisk giver protein, vitaminerne D og B-12, mineralerne jod og selen. Fede fisk giver desuden polyumættede n-3 fedtsyrer.
Fedtstoffer giver først og fremmest energi, fedt (de forskellige fedtsyrer) og vitaminerne A og E.
Det er naturligvis vigtigt at din datter tilbydes så varieret en kost som muligt for at være dækket godt ind. Er hendes fødemiddelallergi blevet konstateret hos lægen? Hvis ikke vil jeg foreslå dig at du får dette gjort. Det er uhensigtsmæssigt at sætte et barn på diæt uden at dette er diagnosticeret, og er der tale om en allergi, for bestemte fødevarer, så er det jo rart at vide dette, da visse fødevare godt kan indeholde det hun er allergisk over for 'skjult'.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske