Svar: Mad og mælk?
12. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Hvis I stopper med amningerne om dagen nu, så vil det være rigtig godt at du tilbyder din datter en flaske i stedet for. Det handler ikke kun om at sikre hende mælk, men også om at sikre hende væske nok.
Det er rigtigt at hun får ekstra næring via grød og mos, og det er rigtig godt, fint og passende at hun spiser 3/4-1 dl. af gangen. Det er en fin mængde, da det stadig levner plads til væske efterfølgende.
Du kan naturligvis ikke tvinge hende til at drikke, hvis ikke hun vil, men det er vigtigt at hun får tilbuddet og selvom hun måske kun drikker 50ml og det ikke virker af særlig meget, så er det stadig vigtigt at hun får det. Det hele tæller med.
Hendes væskebehov er stort og du skal også give hende vand til alle måltider. Jeg ved ikke hvad din datter vejer, men hvis hun vejer f.eks. 7 kg, så vil hendes minimum indtag af væske/mælk være 700ml i døgnet og jeg vil helst have hende op på godt 1000ml .. Så hvis du kan prøve at ramme et sted derimellem vil det være meget fint ...
Hvis du er meget langt fra at få hende op på hendes udregnede behov, så er du nødt til at få lægen til at vurdere det. Det sker at børn kan nøjes med meget lidt, at de simpelthen optager det de indtager så godt, at de ikke behøver særlig meget - men det er en lægelig vurdering hvorvidt det er okay.
Hvor meget hun reelt får når hun ammes er altid svært at vide. Det kan godt være at hun får mere end du tror og du fortæller at du ammer mest om natten. Her flyder mælken ofte forholdsvis let, du producerer mere af den mælkestimulerende hormon om natten og derfor får hun sikkert en stor del af sit indtag der.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske