Svar: Ged i måltiderne
12. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære lillepigens mor
Det er meget normalt at børn i jeres datters alder lukker munden for skeen og ofte handler det om, som du også selv er inde på, at barnet gerne vil spise selv. Det er en spirende selvstændig, et ønske om at ville selv, som I mærker nu.
I mærker det sikkert også når hun skal skiftes, pludselig vil hun ikke ligge på puslebordet, hun vrider og vender sig som en ål. Det er lidt det samme - hun vil selv og hun viser jer mere og mere at hun har sin egen personlighed, sin egen vilje.
Maden skal naturligvis undersøges og det er fint at give hende lov til det. Men hun skal naturligvis også have noget at spise og det er, som din mand siger, et forsøg værd ikke at give for mange valgmuligheder lige nu. Faktisk kan det være en idé kun at servere et par hapsere af gangen og så lade hende spise dem og derefter få lidt ekstra. Hvis hele portionen serveres på en gang, så kan det virke meget overskueligt og hun kan ikke finde ud af om det skal i munden, mases mellem fingrene eller smides på gulvet.
Det vil også være rigtig godt at fortælle hende, hvad I ønsker "ind i munden skat, mam mam, smager godt, ind i munden" og på den måde motivere hende til at spise maden og ikke lege med den.
Hun er for lille til at kunne spise med en ske selv, men det er fint at give hende en ske i hånden, når du mader hende, så hun kan spejle sig i denne øvelse og forsøge at lære teknikken. En gaffel går det bedre med og det må du meget gerne forsøge. I første omgang skal du hjælpe hende med at sætte maden på gaflen, men hun kan stille og roligt godt lære at føre den til munden. Det kan også være at hun piller maden af gaflen og det er okay, så længe det havner i munden.
Det er fint at give hende grød morgenen og hun må gerne spise sine 2 dl. Det er også en rigtig god idé at give hende grød inden hun skal sove, så hun bliver fyldt op med dette og derfor så sover lidt bedre.
I løbet af dagen skal I give hende mere mad i stykker. Både store stykker hun selv kan gnave af og gumle sig igennem, men også små stykker mad. Det kan være kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod eller du kan give hende rejer, muslinger, måske lidt rosiner osv. Rosiner må hun dog ikke få ret mange af - max 50 g om ugen.
De små stykker mad er vigtige så hun får øvet sit pincetgreb, lærer at spise med tommel og pegefinger. Og som sagt kan hun også spise med en gaffel, hvis du hjælper hende lidt på vej. Så når hun drejer hovedet og kniber munden sammen, så er det ganske givet fordi hun gerne vil have lidt af det hun ser I andre spiser og gerne vil spise selv og ikke længere mades med ske.
Da hun er godt igang med hapserne allerede, så er det altså om at udnytte dette og forsøge at motivere hende ved at tilbyde mere familiemad, men det skal naturligvis være en balance imellem at hun jo stadig skal have mad nok og ofte vil børn i 8 måneders alderen have behov for supplement af grøntsagsmos både frokost og aften.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte pasta, majs, gulerod, ærter. ½ hårdkogt æg, små stykker frikadeller, rejer osv. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos (rest fra aftensmaden eller mos fra glas) for at blive mæt nok. Husk at grøntsagsmos også kan bruges som smørbar pålæg.
Ammes eller lidt mælk af kop. Denne amning udgår naturligt, når hun starter pasning om en måneds tid.
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Der skal være mad i stykker og mos - kartofler moses f.eks. med lidt sovs og gives med en gaffel, frikadellen gives i små stykker. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes evt. eller ammes, når hun vågner og selv giver udtryk for at have behov.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske