Svar: Vil ikke spise grød - 6 mdr.
13. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Stin
Det vil være en rigtig god idé at du ikke sætter amningen op, for hvis din datter begynder at fylde sig med ekstra mælk, så vil hendes lyst til skemad naturligt falde endnu mere.
Det lyder meget fint med amning 5 gange dagligt og derudover er det vigtigt at du giver hende så meget forskelligt mad som muligt. Hun må gerne få både øllebrød, havregrød og flerkornsgrød og når du giver hende grøntsagsmos, så er det vigtigt at du forsøger at bruge så mange forskellige grøntsager som muligt. Hvis hun er kørt lidt træt i kartoffel, så lav grøntsagsmos uden kartofler.
Start hvert skemåltid med at din datter sættes i den høje stol og tilbydes noget i hånden at gumle på imens du gør grød eller mos klar. Det at få lov til at sutte og gumle på noget, gør hende bevidst om at det er spisetid nu.
Det er vigtigt at hun tilbydes små hyppige måltider og at du holder fokus på at lidt er bedre end ingenting. Det er vigtigt at I forsøger at holde en helt fast plan for dagen og således har nogle faste rutiner omkring det at spise.
Det er derudover vigtigt at hendes mave fungerer. Du skal sikre dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis din datter er sådan en pige, som er rigtig meget på, så kan det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør som sagt ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det - følg her den plan jeg tidligere har sent dig :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske