Svar: Morsyg, tigerspring
13. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære trætte og udmattede mor
Jeg har to piger her i huset, som ville elske at få en lillebror ... så hvad skal du have for ham ..? :o)
Jeg synes du skulle få tjekket om din dreng har ondt. Det kunne godt lyde som øreproblemer, når han vågner flere gange i timen om natten og græder, skriger - og generelt først falder til ro, når du tager ham op. Det er i hvert fald vigtigt at udelukke øreproblemer før noget andet.
Jeg tænker også at nu hvor han nærmer sig de 8 måneder, så har han måske brug for lidt flere udfordringer madmæssigt og det at du begynder at kunne give ham mere mad i hånden, mad han kan sidde med selv og gumle på, kunne måske motivere ham så meget til at spise og være ved bordet at du selv også kunne sidde der og I kunne spise sammen.
Du skriver at din dreng får flaske når han skal sove og tidlig morgen. Jeg kan ikke helt gennemskue hvor mange flasker i døgnet der her er tale om, men de fleste børn vil i din drengs alder have behov for 4 flasker dagligt og først i 8-9 måneders alderen vil 3 flasker være nok. Du skal derfor være opmærksom på om han klyngen sig til dig i dagtimerne, hans mindre overskue osv. kunne skyldes behov for mere mælk.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur ca kl. 10, sover måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur han har taget, sover ca 2 timer.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i familiens mad, gerne ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) moset ned i grøntsagerne, laks, rødspætte eller lignende. Suppleres med kogte broccoli eller blomkålsbukker, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Flaske, som indtages mere eller mindre i søvne og sover herefter i egen seng til næste morgen tidlig
Som du kan se indgår der i denne plan 4 flasker fordelt over hele døgnet. Der er 3 store måltider skemad og to mellemmåltider, hvor han skal have mad i hånden at sidde med selv og gumle på.
Når din dreng pylrer så prøv om du kan sætte ham i den høje stol og give ham netop rugbrødsbjælker, frugt, agurk eller lignende i hånden. Det kan godt være adspredelse og mere mad og mælk han har brug for :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske