Svar: Tips til at sove igennem
13. januar 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Det lyder ikke som om at jeres dreng har problemer med at overgive sig til søvnen, det lyder snarere som om at han vågner om natten fordi han drømmer uhyggeligt, måske har lidt mareridt og når han gør det, så søger han naturligt dig.
Han har en åben seng og er du på madrassen på gulvet i værelset, så kryber han ned og lægger sig ved dig. Er du i soveværelset, så kalder han på dig. Det er helt naturligt at han reagere på denne måde og der er desværre nok ikke så meget du kan gøre for at ændre det - han søger kontakten og nærhed, når han har brug for den og det har han naturligt, når han vågner om natten på grund af en drøm.
Hvis du tror han vågner fordi han kan være sulten eller tørstig så kan du prøve at stille en tallerken med et par kiks og et glas vand ved hans seng, så kan han tage det, når han vågner og derefter sove videre igen ... Det hjælper nogle gange. Faktisk også selvom barnet drømmer. Det at vågne op, få lidt at drikke og spise er ligesom med til at holde barnet til den virkelige verden og bagefter er det lidt lettere at sove videre igen.
Drømme er en bearbejdning af dagens oplevelser. Netop fordi børn udvikler sig rigtig meget og naturligt oplever konflikter og udfordringer i løbet af dagen i kraft af deres udvikling, vil nogle drømme naturligt være mere konfliktfyldte og mindre rare end andre. Det er altså helt normalt, at der i perioder vil være drømme, som er mere uhyggelige end i andre og det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng vågner og søger din tryghed og nærhed fordi han drømmer.
Du skal være opmærksom på, hvad han oplever, hører og ser i løbet af dagen. Hvis børn oplever adskillelse fra deres forældre, skænderier og disharmoni mellem vil dette naturligt påvirke barnets drømme om natten. Hvis barnet oplever udfordringer med at være i daginstitution, at lege med de andre børn osv. så vil det afspejle sig i barnets drømme osv.
Også TV udsendelser, tegnefilm og lignende kan påvirke børn og det er naturligt at børn i din drengs alder har svært ved at skelne fantasi og virkelighed. Mange tegnefilm er lavet sådan, at ting bliver menneskeliggjort, og det kan forvirre og skræmme små børn, selvom vi synes det er sødt, når te og kaffekander danser rundt og synger i en disneyfilm, så kan det for små børn virke skræmmende at normalt døde ting pludselig er levende ...
Alt hvad børn oplever, alt hvad børn finder farligt, skræmmende og som ekstra udfordrende i dagtimerne kan udløse voldsomme drømme om natten og i øjeblikket, hvor der kører tv-reklamer med sårede børn og indsamling til jordskælvsramte - ja så kan et lille barn blive påvirket også selvom man forsøger at undgå at de ser nyheder. Jeres dreng forstår jo ikke hvad det er.
Man skal heller ikke glemme, at din dreng naturligt mærke den ændring der sker i jeres familie, fordi du er gravid (stort tillykke med det!). Det stiller lidt andre krav til ham, du bærer ikke rundt på ham som før, du kræver at han er mere og mere selvhjulpen, der er ikke samme plads på dit skød når man vil sidde og putte hos mor ...
I taler også om babyen, om den lille ny der kommer, finder tøj og ting frem som skal bruges og gøres klar. Når der kommer gæster, så taler de også om det, taler med jeres dreng om at han skal være storebror osv. Alt sammen er det med til at gøre, at han fornemmer noget nyt er på vej. Det gør ham naturligvis også lidt utryg ved det hele og det kan også være en fin forklaring på hvorfor han søger sin mor lidt ekstra i øjeblikket.
Jeg synes derfor du skal lade din dreng søge dig om natten, når han vågner og har brug for det. En god løsning kan være en madras på gulvet, men vil han helt op i din seng og ligge tæt, så må det være sådan. Når pladsen så bliver for trang så synes jeg du skal følge ham tilbage i egen seng igen, sidde lidt hos ham, berolige ham osv. Han vil sandsynligvis gå mere eller mindre i søvne og sove videre, hvis du gør det stille,roligt og omsorgsfuldt. Det at han begynder at vågne om morgenen i sin egen seng igen, kan være rigtig godt i forhold til at lære ham at sengen skal han sove i hele natten.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske