Brev:
Mad og mælk - 12 mdr.
13. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Mad og mælk  - 12 mdr.
Hej Helen,
Det er godt nok længe siden jeg har skrevet til dig, men nu har jeg lige nogle spørgsmål til dig vedr. mad ;o)
Min dejlige dreng blev 1 år d. 29/12-09, og man kan roligt sige at han har nået tumlingealderen ;o) Han vejer nu 12-13 kg og måler 78-79 cm. Han er en meget nysgerrig og aktiv dreng, så der er godt gang i den derhjemme ;o) Han rejser sig op ved alt og går rundt når han støtter sig til noget. Han har taget sine første små skridt uden støtte, men er vist ikke helt tryg ved det endnu, så kravleriet foretrækkes stadig når han skal skynde sig hen til noget. Han kan også sagtens stå selv, uden at holde fast ved noget.
Mine spørgsmål drejer sig som sagt om mad.
Han spiser nu stort set det samme som os, men da vi helst så vidt muligt spiser sund og mager mad, så putter jeg stadig 1 tsk. fedtstof i hans mad, både i morgengrøden samt aftensmaden. Er det ok at gøre det eller skal han ikke længere have det? Jeg tænker jo bare på at for meget fedt i vores kost jo ikke er godt og sundt for kroppen, men det er måske ikke gældende når de er små? Har nemlig læst at børn på hans alder stadig skal have mere fedtholdig mad end os, da de ikke spiser samme mængder mad som voksne….
Derudover kan vi simpelthen ikke få ham til at drikke mælk. Når han smager det, så løber det bare ud af munden igen, når han opdager at det ikke er vand. Derfor laver jeg stadig havregrød med mme i om morgenen. I løbet af en dag får han også bl.a. ostehaps og brød med ost osv. Til putning om aftenen får han desuden stadig en flaske mme på ca. 200-230 ml. Så jeg regner og håber med at hans behov for mælk/kalk er dækket?
Mange knus fra Anja