Svar: Mad og mælk - 12 mdr.
13. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Anja
Tillykke med 1 års dagen :)
Nu hvor din dreng er blevet et år, så behøver du ikke bruge mme i grød og mos, men det vil være ganske udmærket at fortsætte med lidt fedtstof og så bruge letmælk eller sødmælk.
Faktisk er det letmælk som anbefales nu. Jeg ved ikke hvad mælketype du har prøvet med at kop, men hvis ikke det er letmælk så prøv med det og se om han ikke bedre kan lide den smag. Ellers må du give ham lidt mælk via maden og også servere lidt tykmælk, yoghurt eller lignende som mellemmåltid om eftermiddagen. Det hele tæller jo i mælkeregnskabet.
Hvis han får min. 350ml og max. 500ml så er han fint dækket ind med mælk og dermed kalk. Hvis han ikke drikke mælk og hans indtag generelt ligger under 350ml dagligt, så tal med lægen om hvorvidt det vil være relevant at supplere med en kalktablet.
Det er rigtigt at børn i 1-2 års alderen ofte spiser mere selektivt, de vokser ikke hurtigt som før 1 års alderen og den naturlige lyst til at putte i munden og smage er forsvundet. Derfor spiser børn i denne alder ofte mindre portioner af gangen og for at dække deres energibehov kan det være fornuftigt nok at fortsætte med f.eks. fedtstof og mælk i grøden om morgenen.
Han skal også have fedtstof på sit rugbrød til frokost og sovs til maden og ikke spise alt for fedtfattig ost osv. Men han skal naturligvis stadig spise sundt og du skal vælge de sunde fedtstoffer. Det gør du ved f.eks. at bruge smørbart fiskepålæg, som tun, rognguf, makrel eller lignende, ligesom det kan være godt at give ham avocado med rejer og muslinger.
Hans mad skal altså tage udgangspunkt i jeres mad og det er fint at I spiser det samme og helt okay og naturligt at I vælger de fedtfattige kødtyper osv. Det må han også meget gerne lære at spise og det er godt for ham at spise netop fedtfattigt kød og få de vigtige proteiner derigennem. Også protein er jo vigtigt for væksten. Han skal ikke fyldes med lagkager og kiks efter devisen "Han kan jo tåle det" eller "små børn har godt af fedt" - det er vigtigt at prioritere og give ham de lidt sundere fedttyper og samtidig ikke sætte ham på råkost og fedtfri kost.
Flasken med mme inden sengetid må du gerne bibeholde et par måneder endnu, men så skal den stille og roligt til at væk og kan en overgang erstattes af en kop lun mælk i stedet. Det vil således være fint at du trapper ned i mængden, så din dreng får mindre og mindre og tilsidst kan nøjes med det, han kan drikke af en kop. Så kan han blive puttet med en godnathistorie og derefter falde i søvn.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske