Svar: Kravle, rejse sig og søvn
14. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Jette
Det tager tid at lære at kravle og rejse sig ved tingene. Det kræver stor styrke og balance og det skal nok komme ...
Når jeres datter er i kravlestilling, så sæt jer med knæene støttende mod hendes fodsåler, så hun holdes i stillingen med benene bukket under sig. Hold hende om livet og hjælp hende med at vugge frem og tilbage, det er fra den vuggende stilling at hun lærer at vægtoverføre fra ben til arm og begynder at flytte på sig, begynder at kravle. Hun skal altså vugge først og det må I gerne hjælpe hende med.
For at få hende til at hoppe og bukke sine ben, så vil det være rigtig godt at I cykler med benene. Syng f.eks. "hjulene på bussen" imens I cykler. Det er normalt først i 9-10 måneders alderen at børn lærer at bøje i benene for at komme ned at sidde igen og det er faktisk meget svært at lære. Så jeres datter er ikke bagud her, hun er stille og roligt igang.
Prøv også at lade hende hoppe på jeres skød, så hun støder fra med benene og løftes op, så hun får fornemmelsen af den lidt gyngende, hoppende bevægelse. Hvis I har en stor gymnastikbold, så prøv at lade hende 'hoppe' på den og lad hende mærke at bolden giver lidt efter, når hun rammer den med fødderne.
At rejse sig ved ting kræver i første omgang mange armkræfter. Faktisk vil de fleste børn starte med at trække sig op ved hjælp af deres arme, holde godt fast og på den måde få benene strakt og komme op at stå. Tremmesengen er ofte stedet hvor dette udforskes rigtig meget, fordi barnet har let ved at få fat og netop trække sig op ved tremmerne.
Med hensyn til søvn og indtag af mælk, så kan der naturligvis godt være en sammehæng her og jeg vil derfor sende dig en plan for dagen, som den kan se ud i jeres datters alder:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden og/eller lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, ærter, majs, gulerod, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle osv. Kan derudover suppleres med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt nok op. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i små stykker og mad i større stykker og mad som moses. Vand af kop.
Suppleres evt. men en grød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se indgår der fortsat 3 flasker i døgnet, de ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften. Det er altså flaskerne om dagen der forsvinder først, netop for at give plads til mere mad i løbet af dagen.
I 10 måneders alderen skrues ofte ned til 2 flasker i døgnet (=400ml) og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det afhænger helt af barnet og hvordan I trives bedst.
Jeg anbefaler normalt at man i første omgang prøver at skrue indtaget af mælk lidt ned. At du f.eks. giver 200ml til natten som du plejer og så giver du stille og roligt mindre og mindre kl. 24, så hun begynder helt at kunne undvære flaske der. Den tidlige morgenflaske flyttes så ofte frem, så hun får den tidligere end nu, det vil sige at hun f.eks. begynder at kunne sove med en flaske kl. 20, springe 24 flasken over og i stedet får flaske kl. 04. Hun begynder altså at kunne sove fra kl. 20 til 04 uden at få mælk, og sover så videre til dagen starter med grød.
Nogle børn får som sagt også flaske aften og sen aften og så er det den tidlige morgenflaske som afkortes og tilsidst helt udelades.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske