Brev:
Vågner hver 3. kvarter om natten
14. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Vågner hver 3. kvarter om natten
Kære Helen,
Har længe læst dine mange gode råd og håber nu, at du også kan hjælpe os og vores lille 8 måneder gamle datter, der desværre sover rigtig dårligt om natten. Hun vågner pt. hver 3. kvarter fra klokken ca. 24, og både faren og jeg er helt ved siden af os selv af søvnmangel, og jeg tænker også, at lillepigen ikke kan være så frisk. Det har stået på i vist efterhånden tre-fire måneder, og vores datter har ikke sovet i længere stræk om natten, siden hun var tre måneder gammel, hvor hun i en kort periode kunne sove 5-6 timer af gangen.
Indtil jul, altså for ca. en måned siden, ammede jeg hende flittigt om natten, og vi gik så bort fra natamningen og trappede måltiderne om dagen op i håb om, at hun så ville sove bedre og længere om natten. Hun var tilsyneladende helt med på ikke at skulle ammes om natten længere - hun spiser mere om dagen og virker ikke, som om hun savner brystet, når hun vågner om natten. Det er dog faren, der mest har taget tjansen med hende om natten, netop for at sikre, at hun ikke skulle "lugte mælk".
Hun er også super nem at putte om aftenen. Jeg dæmper belysningen, når vi skifter ble og børster tænder inden natten, taler stille til hende, trækker gardinerne for i soveværelset og snakker om, at en dejlig dag er slut, kysser hende og lægger hende med to sovedyr, (hun bruger ikke sut), hvorpå hun falder i søvn af sig selv alene i soveværelset inden for 5-10 minutter. Klokken er som regel 20, og hun sover ca. fire timer herfra - og så starter showet, hvor hun vågner hele tiden.
Som regel kan min kæreste få hende til at sove videre ved at nusse hende i vuggen, men vi når alligevel at vågne godt op alle tre, og fra klokken tre-fire-stykker bliver det sværere og sværere. Hun sparker dynen af sig og hiver sokkerne af, (men er ikke for varm i nakken). Jeg ammer hende kl. ca. 5-6-stykker, og hun sover videre i vores seng.
Hendes dag ser ca. sådan her ud:
Ca. 5.30: Amning
8.15: Op og spise havregrød med vand i kop
9.45: Formiddagslur
Ca. 10.45: Op fra formiddagslur til leg og bolle, frugt og mælk i kop
Ca. 12.30: Frokost: rugbrødshapsere, grønt og frugt, lidt grød, så hun bliver ordentlig mæt (kræver stadig stor indsats fra hende at tygge)
13.30: Sovetur i barnevognen
Ca. 15: Eftermiddagsmad, tykmælk med frugtmos, rugbrød til
18.15: Aftensmad inklusive grød og derefter leg med far
19.30: Amning
20: Putte
Af og til kan jeg få hende til at sove sen eftermiddag, for hun kan godt blive træt sidst på dagen. Hvad angår indhold og oplevelser i løbet af dagen, kan jeg ikke se forskel på, hvordan hun sover, når vi har været ude og lege med andre >< når vi bare har været hjemme. Men hun er som regel et meget glad barn, også når hun er ude og møde nye mennesker. Hun sover i vores soveværelse, men også når vi går sent i seng (og altså ikke larmer i soveværelset), vågner hun ved 12-tiden. Hendes mave fungerer fint - og nu kan jeg vist ikke komme i tanke om mere, der kunne spille en rolle for, hvordan hun sover. Det kan du sikkert!
Håber sådan, du kan hjælpe os alle tre!
Mange hilsner
Den trætte, trætte mor