Svar: Massive søvnproblemer..
14. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Eva og Rene
Tak for jeres brev og beskrivelse :)
Jeg ved godt at man som forældre kan komme helt derud, hvor man griber til alverdens mærkelige løsninger for at komme søvnproblemerne til livs .... og det lyder som om at I har været der.
For mig at se er det vigtigt ikke bare at gribe til en løsning, vælge en bestemt metode, men netop forsøge at finde ud af hvorfor barnet ikke sover og se på helheden. Både hvad erfaring barnet har med sig omkring søvn, men også hvad alder og søvnbehov barnet har, hvad udvikling barnet går igennem osv. Jo mere helhed man kan se, jo bedre løsning kan man også finde.
Ud fra min viden om børn og søvn, så vil jeg starte med at fortælle jer, at det er helt normalt at børn får mælk og puttes næsten sovende til lur. I kan ikke forvente at jeres datter de første mange måneder af sit liv, kan lægges vågen og falde i søvn uden problemer. I kan altså ikke forvente at jeres datter er i stand til selv at falde i søvn ...
Det er rigtigt at hun bliver bedre til det i takt med at hun bliver ældre, men det er helt naturligt at man som forældre skal bruge tid omkring putning, skal sidde hos barnet, berolige og betrygge med kærtegn, synge en sang osv. og hos de lidt ældre børn vil man naturligt skulle sludre lidt om dagen og hvad der er sket af både gode og mindre gode ting, ligesom man vil bruge tid på at læse en historie og bare være der.
Det har noget at sige, hvordan jeres datters rytme er i løbet af dagen og det lyder her som om at hun sover en del i dagtimerne. Det påvirker naturligvis nattesøvnen og hvor træt hun reelt er når hun bliver puttet.
Jeg sender derfor en plan for dagen som den kan se ud til et 6 måneders barn:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover ca 45 minutter.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13-13.30, sover her ca 2 timer, max 2½
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, flaske
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se af denne plan indeholder den en del små måltider, fortsat 6 flasker i døgnet og to lure som I har skrevet at hun også får nu. Det vil normalt være passende med Men det er vigtigt at søvnen om dagen ikke varer mere end 3 timer samlet i løbet af dagen, hvis nattesøvnen varer fra kl. ca 20-07.
Som I kan se indgår flasken som en naturlig del af hendes putteritual og I må meget gerne i en overgang tilbyde hende flasken i sengen, der hvor I ønsker hun skal sove. Det gør nemlig at hun ikke flyttes fra jeres favn og ned i egen seng, hvor hun er ked af at være, men med det samme falder til ro i sengen, kan slippe flasken, trille om på siden og falde i søvn. Sengen bliver altså der hvor hun falder i søvn og det foregår på en tryg måde.
Læg en lille pude under madrassen i hovedenden, så hun ikke ligger helt fladt, når hun drikker sin flaske.
Det er vigtigt at hun falder i søvn der hvor I ønsker hun skal sove. Det er vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt at hun er mæt nok. Det er vigtigt at hun falder til ro med mælk og at mælken indgår som en naturlig del af det at skulle sove. Det er vigtigt at hun får fjernet flaske lige inden hun lukker øjnene og således ikke er afhængig af at have den i munden for at kunne overgive sig til søvnen.
Det er fint at have putteklud, sovebamse osv. og det er en god idé at putte hende på samme måde både dag og aften, så ritualet er genkendeligt og trygt. Jo mere genkendelighed jo mere tryghed, jo bedre søvn.
Hvis hun har svært ved at finde fysisk ro, så kan I prøve at putte hende i en sovepose - en voksi, duniduo, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. Hvis hun sover i en sådan om dagen er det oplagt at forsøge at bruge den aften også. I skal naturligvis sikre jer at hun ikke får det for varmt, når den bruges indendøre, men det at blive puttet i en pose som svøber sig omkring hende, kunne være det som gav hende ro både nat og dag. I fortæller jo at når hun ligger hos jer, så sover hun lagt bedre, så der er altså også noget tryghed inde over her. Hun har brug for at føle at hun ikke er alene, hun har brug for at mærke noget ved sin krop.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske