Svar: Skift til vores mad
14. januar 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Signe
Som udgangpunkt tænker jeg at det bedste I kan gøre er at servere den samme mad for jeres dreng, som I andre spiser. Den mad storebror spiser, kan lillebror også sagtens spise og han behøver ikke speciel kost.
Det er fint at starte dagen med grød og det er godt at han her spiser godt. Flot at han mestrer at spise med ske! Det er også helt fint med tykmælk om eftermiddagen - men til frokost og om aftenen skal han have almindelig mad.
Sammen med rugbrøddet til frokost skal han have fisk. Jeg ved ikke hvad du har forsøgt med, men der er flere muligheder. Det kan være smørbart pålæg som makrel, rognguf, sildepostej, tun. Men det kan også være rejer, muslinger, stykker af fiskefilet (gerne med remoulade på), lidt koldrøget laks eller lignende.
Også pålæg af kød er vigtigt for at få ham givet ekstra proteiner og det kan være forskelige pølser, stykker af kylling eller en rest fra aftensmaden. Hvis I har fået f.eks. lasagne, så må han gerne få et stykke af det til frokost. Også pastaskruer ved siden af rugbrøddet er godt, kogte ærter, majs, gulerod, - rød peberfrugt eller simpelthen lave en grøntsagsmos som du kan smøre på brøddet.
Hvis han slet ikke er til at spise fisk eller kød, så er det vigtigt at han tilbydes et ekstra tilskud af en vitamin-mineraltablet dagligt - især indeholdende jern, zink, B12 og D-vitamin, som er svært at dække, når man lever vegetarisk.
Derudover vil jhan have behov for ekstra fedtstof, da vegetarkost kan have tendens til at have et for lavt energiindhold og han vil sandsynligvis ikke være i stand til at spise tilstrækkelige mængder. Du kan altså øge energitætheden i maden ved tilsætning af f.eks. vegetabilsk olie.
Også fiskeolie kan være en god idé, hvis han slet ikke spiser nogen form for fisk. Du kan købe vitaminpiller til børn fra 1 år som indeholder fiskeolie - men vær obs på om de kan knækkes, så han ikke får dem galt i halsen.
Protein kan uden problemer dækkes via æg, mælk, bønner, linser, tofu, nødder, frø og kornprodukter og mange grøntsager indeholder også protein. Det er dog vigtigt at spise varieret af disse ting, for at være dækket ind.
Så alt i alt er det ikke noget problem at han ikke spiser kød, det er dog vigtigt at du er opmærksom på sammensætningen af den mad du tilbyder, at du lader udgangspunktet være jeres mad og på at du så evt. skal supplere med en vitamin-mineraltablet indeholdende fiskeolie.
Du kan ikke tvinge ham til at spise hvis han ikke vil og som jeg læser dit brev, så spiser han og føler også naturligt sult og mæthed. Du må derfor tro på at hvis du tilbyder god og børnevenlig mad, så vil han også spise det, hvis han er sulten og har brug for det. Det vigtigste lige nu er altså ikke at presse, men holde fast i at det at spise er noget hyggeligt og rart - og så give jeres mad :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske