Svar: Vil ikke falde i søvn alene
14. januar 2010
Alder:
21 mdr.
Hej
Børn vil naturligt omkring 1½ års alderen opleve mere og mere af verden. De er fysisk mere mobile og kommer længere omkring, er i stand til at klatre op, men stadig ikke i stand til at komme ned. De begynder således at få lidt mere farefornemmelse, netop fordi de finder ud af at verden er større. De kan falde at slå sig, noget gør av, mor og far kan blive væk osv.
Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme, og der skal gives slip på dem for at kunne lægge sig til at sove.
Jeg kan ikke se hvor meget jeres dreng sover i løbet af dagen og hvad tid I putter ham, men I skal naturligvis sikre sig at han ikke sover for lang en middagslur og at han ikke bliver puttet for tidligt. Det vil i denne alder være fint med en lur der ligger mellem kl. 12-14 og et puttetidspunkt omkring kl. 20.
For mange børn er det utroligt dejligt at mor eller far sidder ved sengekanten, holder i hånden, stryger over håret, kærtegner blidt og bare viser at de er tilstede. Netop fordi jeres dreng er så fysisk aktiv i løbet af dagen, så får han ikke samme fysiske kontakt som han gjorde tidligere og det at sætte sig og putte og nusse, kærtegne om aftenen kan være guld værd - det som om at hans krop falder til ro med det.
Nogle gange gør det dog at barnet slet ikke kan slappe af, men hele tiden vil underholdes eller man kan komme i den situation, at barnet ligger og lurer på om mor eller far bliver der eller om de går. Barnet ligger altså og kæmper mod søvnen for at se hvad der sker.
Det kan derfor nogle gange være en god idé bare at være til stede i værelset eller i gangen lige uden for døren. Tage strygetøj eller lignende med op, gøre noget andet men være der og så stille og roligt sige "mor er lige her, nu skal du sove, natnat" og "læg du dig ned igen" så det ikke nødvendigvis er mor eller far som kommer og lægger ham ned hver gang, men så han selv gør det og finder ud af at det er det I vil have samtidig med at I jo så er der for ham og betrygger ham i at det er helt okay.
Og så skal I skal vise ham at I er der og ikke gå fra ham men i stedet være i nærheden og lave noget praktisk. Det signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Du skal altså stille dig på hans værelse eller lige udenfor i gangen, hvor han kan se og høre dig - så du ikke går fra ham, så du er der, men så han samtidig lærer at ligge trygt og roligt i sin seng, fordi det er det han skal nu.
Fortsat held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske