Svar: Spisning om natten - 6 mdr.
14. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Det lyder umiddelbart som om at Oscar har brug for at få lidt mere mad og mælk i løbet af dagen, for at kunne undvære det om natten. Som du skriver er han en fysisk stor dreng med en vægt på næsten 10 kg og hans væskebehov er stort. Faktisk har han nok brug for mellem 1200-1500ml væske i døgnet og derfor er det et reelt behov der gør, at han sen aften og nat søger brystet :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til morgen/formiddagslur ca 8.30
Formiddag 10: Frugtmos (jerntilskud), tilbydes frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, både af blomme, fersken eller lignende at sutte saften ud af. Vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 15: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes også om eftermiddagen.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig.
At sove igennem i denne alder kræver at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem og med hans fysiske størrelse vil han sandsynligvis have behov for 6 amninger i døgnet som beskrevet her. I takt med at han bliver ældre, vil amningerne naturligt blive trappet ned og maden øges. Han vil således i 7 måneders alderen kunne nøjes med 5 amninger, derefter 4 amninger og omkring 9 måneders alderen vil han kunne nøjes med 3 amninger dagligt.
De er amningerne om dagen der forsvinder først og de 3 amninger han har brug for når han bliver 9 måneder vil naturligt ligge aften, sen aften og tidlig morgen ...
At sove igennem betyder at han kan sove mellem 5-7 timer uden at få mælk og det vil ofte være at sove fra kl. 24 til 06. Men det kræver som sagt at han får nok væske og mad om dagen :)
Det er fint at I har flyttet ham på eget værelse. Det er nemlig helt naturligt at han i denne alder har mange opvågninger og det er ikke alle hans lyde I skal reagere på. Han vil naturligt sove motorisk uroligt, få sig lagt i nogle stillinger han ikke kan komme væk fra, hvor han har brug for at I putter ham og hjælper ham med at sove godt igen. Han vil sparke dynen af, men have brug for at I tager den om ham igen osv.
Han vil også drømme og vil kunne småklynke osv. i søvne. Det er også normalt og her vil et par beroligende ord og lidt kærtegn ofte være nok og andre gange skal han bare have lov til at sove - netop fordi det foregår i søvne :)
Men han har ernæringsmæssigt ikke brug for mælk mellem kl. 24 og 05/06, hvis han har spist og drukket som ovenstående plan foreslår ...
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt idé om hvad I kan forvente af jeres dreng med den alder han har nu og hvordan I kommer videre :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske