Brev:
Græder sig i søvn - 4 mdr.
14. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Græder sig i søvn - 4 mdr.
Hej Helen
Det er første gang jeg skriver til dig, så her kommer der lige lidt om os.
Vi er en familie med mor, far, storbror på 3 år og lillebror på 4½ mdr. vejer ca. 7.6 kg og 68 cm lang. Da lillebror var ca 1½ mdr fik han diagnosen kolik. Han var lidt atypisk kolikbarn, da han var mere eller mindre urolig hele dagen, gylpede en del (har fået sutteflaske siden fødslen). Han var grædende, men kunne godt trøstes. Han skulle bare være på armene hele tiden, gås med, vugges osv. Han var umulig til at få til at sove, men når det endelig lykkedes sov han godt for det meste. Om dagen sov han meget lidt. Jeg gik lange tur på ca. 2-3 timer, så han kunne få sovet lidt.
Efter han fyldte 3 mdr. og det ikke blev bedre, blev vi indlagt på børneafd. Det kunne ikke finde noget. Det mente, at han var en lille fyr med temperment. Vi skulle prøve at lave en rytme og være stædige. Feks. når han blev lagt i seng så skulle han ikke op igen. Dette virkede nogle lunde i 1-2 uger. Han blev bedre til at sove og var lettere til at putte. Han gylpede stadigvæk en del, nogle gange nærmest opkastninger. Børneafd. mente at han var et gylpebarn og var ikke urolig for dette.
Efter råd med egen sundhedspl. begyndte vi med skemad da han var 4 mdr. Og vi er nu oppe på 1 dl grød til middag og 1 dl grøntsagsmos til aften. Hun sagde også at når han fyldte 6 mdr. skulle han være op på 4 skemåltider dagligt.
Siden han var en lille uge har han fået lactulose ca. 3 ml x 2 dgl. For ca en uge siden gik vi over til ½ brev movicol efter aftale med e.l. da han pruttede en del, var urolig og havde meget luft i maven. Han havde også lidt forstoppelse, men det er vi ovre nu. Det er ligesom om det er blevet værre siden han har fået movicol. Han er urolig, sparker med benene, afviser ofte flaske. Han græder rigtigt meget og vågner ofte. Nogle gange falder han selv i søvn andre gange vugger jeg ham. Både om dagen og til aften og oftere til nat er jeg nødt til at vugge ham i søvn i armene, nogle få gange lykkedes det i liften.
Jeg synes, at om dagen sover han for det meste ok, undtaget at han græder inden han falder i søvn. Men aften er noget rod. Han deler værelse med storebror og dette fungerer fint. Lillebror kommer i seng ca. kl 19, da han er rigtig træt. Meget ofte kommer han i bad ca 15-30 min., tøj på, "sovepose med ærmer" på, flaske og puttes. Dog afviser han ofte flaske eller også tager han lidt. De fleste gange falder han hurtig i søvn, men på det sidste grædende og skal vugges i armene. Han regristrer altid at han bliver lagt tilbage i liften. Han sover fint i ca ½ time og så vågner han grædende.
Før har det hjulpet at give ham flaske og så fald han i søvn og sov fint videre. På det sidste (måske en lille uge) hjælper dette ikke. Han græder rigtigt meget, sparker med benene, afviser flaske osv. Ofte falder han udmattet i søvn. Nogle gange sover han et par timer og så begynder det igen andre gange få minutter. Nu er det også blevet sådan om natten, specielt tidligt morgen hvor vi bruger godt en time til at vugge ham i søvn.
Han har måske ca. 15 min. hvor han er glad efter søvn, både om morgen og løbet af dagen og ellers er han urolig og grædende. Skal nærmest være på armene hele tiden. Hen på aften efter sin sidste lur er han dog hele tiden urolig og grædende og skal være på armene hele tiden.
Han er ikke så aktiv i løbet af dagen. Jeg prøver at lege med ham med legetøj, cykle med benene og bruge kroppen, synge, går en tur udenfor i bæresele osv. men hurtigt begynder han at græde. Storbror er hjemme med os, så han underholder også. Det er som om lillebror er hele tiden træt, men han kan ikke sove hele dagen væk. Han ligger ofte men kort på maven (gylper tit) og er begyndt at gribe og tag fat efter legetøj. Han savler ret meget. Har tjekket tænder :)
Skemaden spiser han godt. Nogle gange gylper han det også og bliver nærmest kvalt i det, lidt uhyggeligt.
Han har hele tiden når han bliver puttet om aftenen vågnet efter en halv time. Derefter bliver han puttet igen nogle gange nemmere end andre gange. Vi har også prøvet at tage ham op, men han er urolig og træt og skal puttes igen efter en ½ time.
At han er meget grædende når ham bliver puttet startede som sagt for ca. en lille uge siden. Samtidigt var han også begyndt på Movicol og grøntsagsmos om aftenen. De skal lige siges at han få Nan2, vi har prøvet alle andre mme, også Enfamil.
Ja, det blev ret langt :) Mit egentlig spørgsmål er hvorfor vågner han efter en ½ time og hvorfor er han blevet mere urolig og grædende på det sidste. Jeg tror, at han har ondt. Han vågner ofte når han er faldet i søvn, hvor han nærmest skriger. Jeg har ikke været hos e.l., har overvejet det, men hun siger nok at alting er ok.
På det sidste han døgnrytmen set sådan ud;
kl. 7-7.30 står vi op
kl. 8.30-9.00 100-150 ml mme og bliver puttet, sover ca 45-60 min. Nogle gange op til 2 timer.
kl.11 ca. 1 dl grød eller grøntsagsmos og vand
kl. 11.30-12 puttes, sover 1-3 timer
kl. 14 150 ml mme
kl. 16.00 sover 3. lur, ½ time
kl. 17 ca. 1 dl grøntsagsmos og vand
kl.19.00 puttes ca. 100-150 ml. mme
kl. 00-01 150 ml vælling, nogle gange mme
kl. 04-06 100-150 ml mme.
Der skal lige siges at jeg kører hans måltider stramt, da vores sundhedspl. mener at han får for meget at spise og at han tilbydes for ofte. Hun synes heller ikke at han skal eftermades med mme. Og når han er ca. 6 mdr skal han ikke have noget at spise fra han bliver puttet til han står op, kun tilbydes vand i kop.
Og vi prøver at strække hans lure, men han kan ikke holde til det, bliver alt for træt.
Undskyld at det blev så langt :)
Venlig hilsen
Elvisa