Svar: Peanutbutter
14. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Der er i Danmark ikke umiddelbart nogle retningslinier omkring brug af peanutbutter til børn og du har naturligvis ret i at nødder generelt kan give børn mange gode fedtstoffer. Her tænker jeg dog mere på knuste nødder der indgår som del af f.eks. en mysli der drysses på en potion tykmælk eller lignende ...
En peanut er det samme som en jordnød og ordene bruges lidt i flæng. En jordnød er botanisk set ikke en nød, men er en bælgfrugt og er derfor mere i familie med grønne ærter, soja, linser, grønne bønner, lima bønner og lupin end den er i familie med nødderne ...
Det man skal være opmærksom på er at flere og flere børn (og også voksne) får allergi overfor jordnødder og det kan her godt have noget at sige, hvor tidligt man introducerer dette i barnets mad. Man ved at for at udvikle allergi er det nødvendigt, at du har mødt det allergifremkaldende stof.
Der er dog ikke undersøgelser endnu som kan danne grundlag for at sige, at du kan forebygge allergi hos dit barn, ved at undgå jordnødder i graviditeten, ammeperioden eller ved at undgå fødevarer med jordnødder i ...
Man ved at arv spiller en rolle og man arver her det at have allergi, så hvis barnet fødes af forældre der har en allergisk sygdom, så er der større risiko for at barnet også udvikler en allergisk sygdom.
Danske undersøgelser viser, at ca. 0,6% af befolkningen har allergi over for jordnødder. Så det er ikke direkte påviseligt at det kan være allergifremkaldende at du giver din datter peanutbutter, men det er nok en af de fødevarer, hvor man måske lige skal tænke sig om en ekstra gang ...
Med hensyn til mælk, så vil det være rigtig fint at give din datter lidt sødmælk af en kop og du kan også bruge sødmælk i hendes morgengrød, ligesom hun kan få lidt tykmælk eller lignende med 3,5% fedtindhold.
Det anbefales dig at man så vidt muligt bibeholder modermælk eller modermælksertatning til barnet er 12 måneder og først overgår fuldt til komælk ved 1 års alderen. Herefter kan man så give letmælk i stedet for sødmælk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske