Svar: Ud af soveværelset
16. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Luna mor
Der er ingen grund til at ændre på noget som fungerer rigtig godt, så når I alle trives med at lillepigen sover i samme værelse som jer - så lad hende da endelig blive liggende :)
Jeg anbefaler normalt at man tidligst flytter barnet på eget værelse ved 6 måneders alderen af hensyn til risikoen for vuggedød. Det kan også anbefales at flytte barnet på eget værelse, hvis man forstyrrer hinanden om natten og søvnen derfor bliver afbrudt. Men der er ingen faglige begrundelser for at sove hver for sig, hvis alle har det godt med at sove i samme rum :)
Det er klart at jeres datter naturligt bliver mere og mere bevidst og også mere selvstændig og med sin egen mening. Derfor vil hun naturligvis på sigt kunne protestere mere med ord og utilfredshed med at blive flyttet. Modsat, så får hun jo også på et tidspunkt en alder, hvor man netop kan udnytte at hun er det ældre og gøre selv putningen i eget værelse hyggelig med dæmpet lys og godnathistorie.
Der kommer naturligvis også et tidspunkt, hvor det er hensigtsmæssigt at barnet ikke er i soveværelset af hensyn til forældrenes sexliv. Men nu kan man jo godt have et sexliv andre stedet i huset, så det behøver ikke nødvendigvis være en begrundelse for at barnet får eget værelse ...
Så I skal gøre det I føler er bedst for jer alle tre og hvis det fortsat er at sove i samme rum, så er det helt fint for mig. Husk på at der jo er familier, hvor man naturligt sover sammen, fordi der ikke er værelser nok til alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske