Svar: Amning, søvn mv.
16. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Joan
Det skal ikke gøre ondt at amme!
Så skal du for det første sikre dig at din datter har ordentligt fat, hun må ikke die yderligt, men skal have så meget bryst i munden som muligt.
Dernæst skal du overveje om du har svamp i brystet og der behøver ikke være noget at se, for at du har svamp. Man behandler på symptomerne og det vil ofte være smerter. Smerterne kommer både når barnet dier og også imellem amningerne, det beskrives som knivskarpe smerter, der jager igennem brystet. Prøv at lægge mærke til om din datter har hvide belægninger i munden eller svamp i numsen. Hvis hun har det er du gangske sikkert også smittet.
Uanset om I begge eller kun en af jer har symptomer, skal I begge behandles. Man behandler normalt med brentan, som smøres på brystvorten og i munden på barnet.
Med hensyn til supplement med flaske, så skal hun have 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige, at hvis hun nu vejer 5200g så er hendes samlede mælkebehov over døgnet på knap 870 ml. Hvis hun spiser 6-8 gange i døgnet, så skal hun altså have mellem 110-150ml hver gang.
Du kan læse om udmalkning og håndtering af mælk i min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling her på siden.
Med hensyn til at falde i søvn, så er det helt naturligt at jeres datter bliver ammet lige inden hun skal sove. Det er for hendes alder helt naturligt at falde i søvn med brystet i munden og I kan ikke forvente at hun kan falde i søvn af sig selv.
Det er fint at I gerne vil introducere en sut. Gør det at du starter med at amme hende, skifter hende, svøber hende og ammer hende igen. Der hvor hun er lige ved at falde i søvn, tager du hende fra din favn, tilbyder hende sutten og putter hende stille og roligt ned i liften. Hun er stadig svøbt og oplever derfor ikke skiftet fra favn til lift så voldsomt. Stå lidt ved hende, berolig hende med vægten af dine hænder, sving også evt. liften lidt eller tril hende lidt i barnevognen, hvis du putter hende der.
Det er naturligt at hun har brug for bevægelse for at sove, med den alder hun har. Hun må gerne blive vugget og lullet til søvn på den måde. Det er for tidligt at træne søvn for at undgå søvnproblemer senere hen ...
Din datter er stadig så lille at hun er meget selvregulerende hvad angår søvn, derfor er det lidt begrænset hvor meget du kan gøre og det du allerede gør lyder meget fint. Det vil også være fint at I nu forsøger at putte med en sut og en sutteklud for at give hende denne genkendelighed og dermed tryghed på sigt. Men stadig er det meget hende selv der styrer, hvornår hun sover og hvor længe hun sover.
Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Sørg for gode rutiner med putteritual, mad, svøbning, mad igen og put hende så i liften og stil den i barnevognen eller hvor du på sigt gerne vil have at hun lærer at sove. Kærtegn hende blidt, nus hende lidt, lad dine hænder ligger på hendes krop, vug hende lidt med vognen, hvad der nu skal til for at få hende til ro. Hvis du ved at hun efter 20-30 minutter atter vågner lidt op, så være parat, læg hænderne på hende, brug de samme kærtegn, samme sutteklud ved ansigtet osv. og se om det så kan lykkes dig at holde hende sovende.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså at din datter skal puttes på det rigtige tidspunkt så hun lettere holdes sovende. Du skal regne med at hun vil kunne holde sig vågen et par timer, så skal hun sove igen.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske