Svar: Vågner meget tidligt - 22 mdr.
16. januar 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Anja
Korte præcise spørgsmål sætter jeg stor pris på at få :)
De fleste børn vil når de er i jeres søns alder have behov for ca 13 timers søvn i døgnet. Det svarer ofte til at barnet sover 11 timer om natten og 1½-2 timer om dagen. At det er et gennemsnit betyder naturligvis at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere.
Jeres dreng sover ofte kun 9-9½ time om natten, men sover tilgengæld en middagslur på 2½ time og det er nok hans middagslur der er for lang. Hvis I kunne vække ham fra dagsluren så han sov en time mindre der, så kunne I være heldige at han på sigt ville forlænge sin nattesøvn med en time om morgenen :)
Det er helt i orden at han sover lidt mindre end gennemsnittet, det gør ikke spor. Det er et spørgsmål om at få ændret lidt på rytmen, så middagsluren bliver kortere og nattesøvnen længere og det kan I kun ændre på ved at vække ham f.eks. kl. 14. Han skal stadig først puttes til natten kl. 20.
Det er også vigtigt at I ikke serverer morgenmad for ham kl. 05-06, fordi han også kan vågne af den grund. Hans mave kan altså skrige på grød der, hvis han er vant til at spise tidligt og derfor er det vigtigt at morgenmaden ikke serveres før kl. tidligst er f.eks. 6.30-7 fordi det tidspunkt passer ind i jeres hverdag.
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske