Svar: Sov sødt, barnlille
16. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære IMLO
Din datter har som udgangspunkt brug for 2-3 flasker eller amninger dagligt med den alder hun har. De fleste børn i 9 måneder har stadig brug for 3, men i 10 måneders alderen nedsættes til 2 ...
Hvis din datter får min. 400ml mme dagligt, så vil hendes jernbehov være dækket. Ellers bør hun få ekstra jerntilskud ved siden af den mælk hun får.
De to flasker, som de fleste børn vil kunne nøjes med når de er 10 måneder (altså =400ml) vil normalt ligge aften (20) og sen aften (24) eller aften (20) og meget tidlig morgen (04).
I forhold til dit ønske om sammenhængende nattesøvn, så kunne det være en god idé at I forsøgte om en flaske som nu, når hun puttes kl. ca 20 og så igen en flaske sen aften kl. 23-24 kunne være en idé. Ved at fylde hende rigtig godt op inden midnat kan I være heldige at satse på at hun begynder at kunne sove igennem til næste morgen tidlig. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Derudover skal hendes behov for væske naturligvis også sikres i løbet af dagen, det handler jo ikke kun om at hun skal have mælk, men også om at hun skal have væske nok. Hvis hun ikke drikker nok i løbet af dagen, vil hun naturligt efterspørge det mere om natten ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske