Brev:
Lillesøster og søvn
16. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Lillesøster og søvn
Hej Helen.
I juni 09 fødte jeg Liva efter igangsættelse i uge 42. Hun var en stor pige på 4340 og 52cm, det var nok også derfor hun sad fast med venstre arm som fik diagnosen Duchenne erbs parese.
Vi går til fys og allerede efter 12 uger er armen 90 procent normal. Vi har også Helene fra sep 07. Problemet for os er Livas manglende søvn rytmer. Kendetegnene for begge vores piger er at de har krudt i røven og alle sanser kører på højtryk, men alligevel er Liva helt anderledes..
Hun tager ikke sut, har prøvet alt men hun bruger den kun til leg. Det resulterer i at hver gang hun skal puttes er det med skrig.. Hun har dog nu accepteret at blive puttet i barnevognen, men kun hvis jeg går en tur med hende. Det passer mig også fint da Helene jo skal i dagpleje. Her sover hun altid maks en time 2-3 gange dagligt. Hun kn sagtens være oppe i 2-6 timer og være glad.
Problemet er aftenputningen. Jeg ammer hende, trods startproblemer er hun vild med mælk og hyggen og vi trives fint med det. Vores rutine er bad, amningen og i seng kl 19. Oftest falder hun i søvn ved mig og jeg kan ligge hende i sengen efterflg. De dage hvor hun så ikke gør bliver hun puttet og jeg er ved hende og hjælper hende med at falde til ro ved at ae hendes brystkasse. Herefter sover hun maks 1,5 time hvorefter hun vågner med skrig og vi kan bruge 2-3 timer på at rende frem og tilbage.
Hun falder i søvn i 10 min og skriger igen i en halv times ca. Kun hvis jeg tager hende op og ammer hende igen får vi en rolig aften. Det er lykkes at få hende til at sove fra 22-05 men kun ved at hun ligger ved mig uden amning.. Jeg kan amme liggende så jeg føler ikke jeg er i søvn mangel, men hun skulle jo gerne fravænnes og helst uden de store skrigeture for Helene og fars skyld.
Der skal nævnes at Liva fik urinvejsinfekyion da hun var 4 mdr og vi var indlagt i 7 dage. Desværre fik hun det igen efter 1 månede og vi var igen indlagt i 4 dage i drop og med blodprøver. Nu er hun på forebyggende medicin de næste 5 mdr.
Det var en hård omgang med blærepunktur og daglige blodprøver. Føler vi blev sat tilbage vedr. rytme og putning. Desuden er hendes hofter "umodne" så vi går jævnligt til kontrol og her d21 skal hun i mrscanner med ryggen da røntgen viste nogle torntappe der var en form for snit i. Så vi har nok at se til...
Hun er ellers en glad og tillidsfuld pige der elsker kontakt.
Hvordan kommer vi videre? vil gerne fravænne hende om natten og have nogle tips til hvordan man evt lærer hende at bruge sutten for kan mærke det ville hjælpe hende til at falde i søvn..
Det blev langt - håber du kan holde rede i det og hører hvad mine frustrationer drejer sig om...
Med venlig hilsen
Sole
Ps. Hun får grød 3 gange dagligt og tager godt fra, hun har 2 fortænder og vil gerne have rugbrøds hapser og drikker vand til alt ;)