Svar: Gå på tæer
17. januar 2010
Alder:
13 mdr.
Kære lillepruts mor
Det vil være en rigtig god idé at du lige får lægen til at se på Mattis fødder. Det at gå på tæerne er ofte uden større problemer, det er måden barnet starter med at gå på og barnet holder op igen efter lidt tid.
Men Mattis har rejst sig og gået i længere tid nu og det kan ske at børn bliver stramme i deres lægmuskler og i fodens sener, at de får svært ved at komme ned på flad fod igen, hvis de har gået længe på tæer ... Det kan her være en god idé med en henvisning til en børnefysioterapeut, som kan give nogle øvelser, der kan udspænde barnets fødder/lægge og få barnet ned på flad fod igen. Nogle gange vil man også gå ind og børste barnets fodsåler med en speciel børste, for at give barnet fornemmelsen af at blive berørt på fodsålerne. Det er egen læge der skal henvise jer hvis det er nødvendigt.
Derudover er det også vigtigt at han har rigtig fodtøj, som stabiliserer hans fod og holder foden i en god og normal gåstilling. Det er vigtigt at hans sko er lette og sidder godt om foden og han må meget gerne bruge en støvlette, som støtter op om anklen og har fast hælkappe.
Som sagt kan det sagtes være uproblematisk, men som du beskriver det, så synes jeg det er relevant at få lægens vurdering ind over :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske