Brev:
Kost efter 6 måneder
18. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kost efter 6 måneder
Hej Helen.
Så er jeg tilbage med nye spørgsmål. Denne gang omkring kosten. Jeg har med interesse læst flere af dine svar til andre, og jeg har bestemt også kunnet hente inspiration i dem. Alligevel har jeg brug for lidt rådgivning i forhold til den kost, Alfred nu skal til at spise :-)
Først skal du lige have en status:
Alfred er en stor dreng på 72 cm (51) og 9,3 kg (3,4). Han er en glad dreng, som trives, og som hele tiden udfordrer sig selv og vil mere end det, han kan. Søvnen er en daglig udfordring. Han er bestemt ikke født med et godt sovehjerte. Det påvirker selvfølgelig hans ellers sprudlende humør.
I samråd med min sundhedsplejerske, startede vi med grød, da Alfred var 4 måneder. Alfred var klar (var helt opslugt af at se os spise, og morede sig højlydt over det. Fulgte maden med øjnene. Tyggede med etc.), og gylperiet var efterhånden steget os over hovedet, så vi håbede, en mere ’fast’ kost ville hjælpe på det. Og det har det helt bestemt gjort. Om det er maden eller tiden, ved jeg ikke, men i hvert fald har Alfred ikke fået Movicol siden primo december. Og han har afføring hver dag – ofte flere gange dagligt. Har han et par dage, hvor han ikke kommer af med noget, får han lidt sveskemos, og så er der kontant afregning i den anden ende :-)
Umiddelbart efter Alfred blev 4 måneder, stoppede jeg med at amme. Det begyndte at tære på ressourcerne at skulle malke så meget ud for at holde mælkeproduktionen oppe, og jeg kunne ikke rigtigt overskue, hvordan jeg også skulle finde tid til at lave grød og mos til ham, hvis jeg samtidig også skulle malke ud, lave mme, skolde flasker og give skemad. Alfred reagerede ikke voldsomt på ammestoppet. Det var nok mere mig, der syntes, det var svært at acceptere og anerkende, at jeg ikke magtede det mere.
Alfred har taget rigtig godt imod den nye mad. Indtil videre har han om formiddagen efter lur fået grød lavet på ris-, boghvedemel eller hirseflager med topping af frugtmos af forskellige typer frugt. Til aftensmad har han fået grøntsagsmos af kartoffel, pastinak og gulerod. Han får også indimellem en gulerod at sutte på. Han synes, det er rigtig sjovt, og han nyder at sidde med skeen og undersøge den, eller med fingrene i munden og mærke på maden. Han vil dog ikke have hverken grød eller grøntsagsmos med mindre det er blendet meget fint.
Jeg har også fornemmelsen af, at han snart trænger til nye smagsoplevelser. Han synes også, det er super sjovt at drikke af kop (snapseglas), og han er efterhånden også blevet vældig dygtig til det.
Nu til spørgsmålene:
1) Hvor vigtig er variation i maden?
2) Må han få udskåret mad, når han endnu ikke har tænder? I så fald, hvad kunne det bestå af?
3) Hvor mange måltider mad, skal han have om dagen?
Pt. får han 2 – grød om formiddagen efter lur, og grøntsagsmos til aftensmad. Om formiddagen spiser han nok ca. 1 dl., og om aftenen spiser han som regel noget mindre.
4) Hvor meget mælk skal han have i døgnet?
Jeg er bekymret for, han ikke får den mængde, han ’burde’. Min læge siger, jeg ikke skal bekymre mig om det, så længe han afleverer våde bleer og ellers virker frisk og veltilpas og trives. Han spiser mellem 600-800 ml. i døgnet – han skal nødes for at komme op på 800 ml.
5) Skal mellemmåltiderne bestå af mælk eller af mad?
6) Skal der tilsættes fedtstof i maden, når man bruger mme?
7) Da han jo kun spiser små mængder, og jeg ikke er så glad for spild, vil jeg gerne vide, hvilken type mad (også utilberedt), der er fryseegnet?
8) Hvor ofte skal han have kød? Jeg vil gerne lave nogle små kødboller og fiskeboller til fryseren – har du en opskrift?
9) Hvordan skal jeg forholde mig til gluten?
10) Bør jeg variere mellem frisk og tilberedt frugtmos?
11) Bør jeg variere mellem friske og frosne grøntsager?
12) Jeg synes, det er svært at finde et bredt udvalg af økologiske grøntsager. Jeg har forgæves forsøgt at finde økologisk blomkål på frost. Ved du, om det produceres, og evt. hvor jeg kan købe det?
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig. Det er jo bare super spændende at tage hul på endnu et ”nyt kapitel” i Alfreds liv, og det er dejligt, du er der, til at kunne hjælpe mig på vej i den rigtige retning :-)
Med venlig hilsen
Pernille