Svar: Vil ikke ligge sig til at sove
18. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor meget din datter sover om dagen, men det kunne godt lyde som om at hun måske ikke er træt nok, når hun bliver puttet og at I derfor skal prøve at putte hende lidt senere eller måske afkorte hendes dagslur:)
Det vil være passende at hun sover en formiddagslur på ca 45 minutter og en middagslur på 1½ time mellem f.eks. kl. 13-14.30. Herefter skal hun så være vågen og energisk, stimuleres rigtig godt både fysisk og mentalt, spise godt med mad, drikke vand osv. så hun naturligt føler behov for at komme i seng, når kl. så er 20, hvor hun normalt bliver puttet.
Det er normalt at børn øver sig på at rejse sig ved tremmerne i sengen og i princippet er der ikke noget i vejen for at din datter gør dette, når hun skal sove. Hun må gerne bruge 15 minutter på at tumle rundt, rejse sig osv. det behøver du ikke være til stedet for. Når hun så finder ud af, at det ikke er så sjovt, så lægger hun sig sandsynligvis ned og så kan du gå tilbage til hende og kærtegne hende lidt og putte hende til natten.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske