Svar: Problemer med maven og putning
18. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig godt at bibeholde laktulose, det er vigtigt at maven fungerer ellers går det ud over jeres datters indtag af mælk og dermed ud over hele hendes trivsel. I skal ikke være bekymrede omkring laktulosen, der sker ikke noget ved at hun får det længe!
I skriver at I allerede har forsøgt med forskellige flaskesutter. Her er lidt forskellige muligheder:
Avent har en air-flex sut, som skulle bedre mælke-gennemstrømning og give en bedre spiserytme.
Iiamo flow flaskesutter har et indbygget anti-kolik ventilationssystem, hvor sutteflaske og flaskesut selv regulerer luftindtaget. Iiamo er de nye flasker, som kan medbringes og opvarme.
Chicco laver flaskesutter med "anti-kolik-system"
Pigeon har lavet ventilsutter, der har et lille hul i kanten. Det har to formål: 1) hullet forhindrer, at sutten klapper sammen, på grund af vacuum og 2) hullet giver mulighed for at justere mælkestrømmen, ved at stramme skruelåget (så løber mælken langsommere) eller løsne skruelåget (så løber mælken hurtigere). I kan altså her justere ind, så det passer bedst muligt til den måde jeres datter spiser på.
Og der findes sandsynligvis også mange andre muligheder, det var mere for at nævne et par stykker, hvis I nu ikke havde forsøgt med dem ...
Med hensyn til gråd, når hun skal overgive sig til søvnen, så er der nogle børn der har det sådan, at de ligesom er nødt til at græde lidt. Man taler om at de har lidt overskudsenergi der ligesom skal af på den måde, de græder i 3-5 minutter, hvorefter de så kan slappe af og falde roligt i søvn. Hvis I er sikre på at puttetidspunktet er rigtigt og at jeres datter er mæt og parat til at blive puttet, så prøv at se det om lidt overskudsenergi der skal ud, inden hun kan overgive sig fuldt til søvnen.
Det kan derudover ofte være en god idé at svøbe hende inden I giver hende flasken. I kan elevere hendes hovedgærde, hvor hun ligger ved at komme en pude ind under madrassen og så give hende flasken, der hvor I ønsker hun skal sove. Det at blive skiftet, svøbt og puttet og så først der få flasken, kan nogle gange gøre at barnet overgiver sig til søvnen på en roligere måde for alle parter :) Det kan så ændres hen af vejen, det er ikke problematisk nu.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske