Svar: Aftensmad - 9 mdr.
18. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
Det vil være rigtig godt, hvis din dreng nu får mere familiemad, altså mad som I andre også spiser og mindre kartoffelmos :)
Han må i princippet få det samme som I andre, og børnevenlige retter er ofte retter med hakket kød, mild fisk og sovs. Det kan være f.eks. pasta med kødsovs, lasagne, farsbrød, frikadeller (kød eller fiskedeller), boller i karry, rødspættefileter med tomat og parmesan, laks med pesto osv.
Får I kartofler kan disse naturligvis stadig moses med en gaffel og lidt sovs og frikadellen kan gives i stykker ved siden af, men ellers kan han godt få kogte grøntsager i stykker. Det kan være kogte ærter, majs, gulerod, blomkål, broccoli eller lignende, som han kan spise med pincetgreb (det skal han øve nu) eller større stykker han kan sidde med i hænderne.
Så prøv med flere grøntsager i hænderne, som han selv kan spise og mindre grøntsagsmos. Prøv også med sovs af forskellig slags, det kan være smørsovs, tomatsovs, brun sovs eller bearnaisesovs. Det giver for det første ekstra fedtstof og mange børn elsker at spise mad med sovs - selv grøntsager kan ofte glide ned med lidt sovs :)
Med hensyn til yoghurt, så bør du vælge et produkt som indeholder under 10g sukker pr 100gram og det er generelt bedst at købe et neutralt produkt og selv søde med lidt rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade), revne æbler, banan eller anden frugt. Neutral sødmælksyoghurt, A 38 eller tykmælk vil være et godt mellemmåltid. Det er udmærket at lære ham fra starten at mælkeprodukter ikke skal være søde :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske