Svar: MME og jern dråber
18. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
Hvis du bruger mme i havregrøden om morgenen, tror du så ikke du kan nå op på de 400ml indtil din dreng bliver 12 måneder. Giv ham type 2 eller NAN 3 som indeholder ekstra jern.
Hvis det er svært at nå op på mængden så skal han have fuld dosis jern ved siden af. Du kan altså ikke give ½ mme og ½ jern. Han skal have min. 400ml eller fuld jerndosis.
Jern gives bedst sammen med frugt, da frugt fremmer optagelsen, så du kan give jernet som det passer ind i dagsplanen sammen med lidt frugtmos eller lidt frugtgrød. Vær opmærksom på at give jern adskilt fra mælk, da det hæmmer optagelsen.
Der findes forskellige typer af jerntilskud. Du kan købe dråber og her skal barnet ofte have ca 8 dråber dagligt. Du kan også købe pulver - babyfer, som du kan drysse på en frugtmos og give med en ske :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske