Svar: Spiser næsten ingen fisk og astmatisk bronkitis
18. januar 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Stine
Fisk er mange ting og det er en rigtig god idé at jeres dreng og I spiser fisk næsten hver dag. Hvis ikke om aftenen, så til frokost. Så prøv også at få fiske på menuen til frokost i weekenden.
Se hvordan min ældste datter laver børnevenlig sushi i babykøkkenet her på siden :) og medtænk alle former for fisk. Det er både laks, ørred, rødspættefilet osv. men også makrel, rognguf (smørbart torskerogn), sildepostej, sild og så f.eks. rejer, muslinger og tun.
Du kan også lave forskellige fiskesupper, lave tunmousse eller lave f.eks. lakselasagne. Husk at rester fra aftensmaden sagtens kan bruges til frokost dagen efter.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk 2 gange om ugen til hovedmåltid. Eller en gang om ugen til vores hovedmåltid og næsten hver dag som pålæg ... Så hvis I forsøger at få fisk på menuen fast et par gange om ugen derhjemme, så kan jeres dreng blive dækket nogenlunde ind også selvom han ikke spiser så meget aftensmad i hverdagene lige nu.
Hvis det stadig kniber med at få nok fisk i ham, så kan det være udmærket at supplere ham med en multivitaminpille, der indeholder fiskeolier. Omega-3 fedtsyrer har stor betydning for barnets udvikling af nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse). Og undersøgelser viser at indtag af fisk har betydning helt op i 2 års alderen her.
Fiskeolie er et alternativ hvis man slet ikke spiser fisk, men man skal være opmærksom på at fiskeoliekapslerne typisk ikke indeholder fiskens vitaminer og mineraler. Derfor er man nødt til at indtage disse ved siden af og derfor anbefales det at man tager en multivitaminpille + fiskeolie.
Fisk er den bedste kilde til omega-3 og når vi spiser fisk får vi især også d-vitamin, jod og selen. Det er vigtigt i forhold til blandt andet immunforsvaret, hvilket jo også er vigtigt, når man har børn der går i institution, hvor der jo florerer mange vira...
Med hensyn til nødder, kerner og allergi, så må børn som udgangspunkt gerne få dette knust, de kan indgå i madlavning, bagværk osv. Der er en særlig opmærksomhed på nødder, fordi små børn ikke er i stand til at tygge dem og derfor kan komme til at sluge dem, hvilket kan få katastrofale følger. Nødder især peanuts kan være livsfarlige for børn - helt op i 3-4 års alderen.
Det er også rigtigt at nødder kan være allergifremkaldende ligesom mange andre fødevarer. Om et barn skal lade være med at spise nødder afhænger af, om det har allergi overfor nødder og det ved man i princippet ikke før man har prøvet at give barnet nødder...
Nødder hører til det man kalder for 'højallergene' fødevarer, det er f.eks.: æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, jordbær og som sagt nødder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse fødevarer, derimod anbefaler sundhedsstyrelsen, at man introducerer dem et ad gangen i små mængder og på den måde stille og roligt vender barnet til det og også ser om der kommer en reaktion.
Med hensyn til behandling for astmatisk bronkitis, så er det en helt relevant bekymring du har omkring bivirkninger og vækstpåvirkning. Det er dog noget alle læger er opmærksomme på og derfor skal børn der behandles for astmatisk bronkitis også følges af en læge og jævnligt vurderes. Medicinen skal reguleres op og ned jævnligt, så den passer bedst muligt til barnet. Det er vigtigt ikke at give for meget, men det er også vigtigt ikke at give for lidt, det er en balance.
Præcis hvor meget der skal til tør jeg ikke sige, dette er sandsynligvis også individuelt, men det er korrekt som jeres læge siger, at det er sjældent det har større betydning for væksten - netop fordi lægen jo er opmærksom og ikke bare lader barnet kører med samme dosis altid, men justerer op og ned efter behov :) Det lyder således meget fint med 1½ måneds behandling og nu stille og rolig nedtrapning og så se hvordan det går.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske