Svar: Amning når barnet sover mange timer om natten
19. januar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Berit
Tak for dit brev. Jeg håber ikke der er gået helt ged i amningen, nu hvor jeg svarer dig idag - der er jo rigtig mange spørgsmål i øjeblikket og derfor lang svartid ...
Det er rigtig vigtigt at du ved, at det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden. Det betyder at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Det er også sådan at man om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon, så det at amme om natten øger faktisk mælkemængden.
Derfor er det uhensigtsmæssigt at din datter sover 8 timer hver nat og at hun samtidig holdes hen om dagen, fordi hun ifølge lægen ikke må spise for tit - jeg kan godt forstå at din mælkemængde er gået ned ... :(
Så ja, det vil være ganske fornuftigt at du begynder at amme din datter lidt mere og også ammer hende en ekstra gang sen aften eller meget tidlig morgen. Hun må godt sove 5 sammenhængende timer, f.eks. fra midnat og til kl. 05 - det kan være dejligt for jer begge at få sammenhængende nattesøvn der midt på natten, men hun bør ikke sove i længere tid.
Om dagen vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at arbejde på en rytme, hvor du ammer hende fra det ene bryst når hun vågner af en lur, bøvser, pludrer, leger osv. skifter hende og så ammer hende fra modsatte bryst inden hun så atter skal sove. Netop det at du begynder at amme fra begge bryster mellem hver lur, vil gøre at hun bliver fyldt ekstra op men også øge din mælkemængde mere.
Når hun så vågner fra sin lur, så starter du med at amme hende der, hvor hun stoppede sidst, sørger for at hun spiser godt og effektiv, bøvser, pludrer, skifter og lægger til modsatte bryst, hvorefter hun så skal sove igen.
Den bedste til at stimulere din mælkeproduktion er din datter og det gør du ved at lægge hende hyppigere til efter ovenstående opskrift. Hvis du derudover har brug for at malke ud, så kan du med fordel gøre det, når hun sover (på den måde får du også lagt en ekstra amning ind) eller ved at gøre det imens du ammer. F.eks. lægge din datter til på det ene bryst og sætte brystpumpe på modsatte bryst. Det at dobbelt udmalke kan faktisk øge din mælkemængde ekstra meget og mælken løber ofte lettere, når barnet samtidig ligger ved brystet ...
Det går hurtigt med at producere mælk igen, så du skal ikke være bange for at løbe fuldstændig tør. Man siger at efter en time, så er 40 pct af mælken dannet igen, efter 2 timer er det 70 pct, efter 3 timer, 90 pct og efter 4 timer 100 pct.
Du kan i min artikelsamling finde artiklen "Udmalkning og opbevaring af modermælk" - som vil hjælpe dig videre med det projekt :)
Hvis du føler at din datter ikke kan vente på at mælken bliver stimuleret, så må du naturligvis give hende lidt mme indtil mælken atter er der. Men prøv om ikke det at amme hende efter hendes eget behov og signaler og det at amme hende ekstra aften og tidlig morgen vil kunne øge din mælkemængde tilstrækkeligt og ret hurtigt. Ofte vil det kun tage 1½-2 døgn, så er mælkemængden oppe igen :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske