Svar: Vælling, tilberedning og opbevaring
6. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Ja det er helt i orden at lave vællingen om formiddagen og så bruge den om eftermiddagen eller om aftenen. Vælling kan laves og opbevares på samme måde som erstatning.
Du skal naturligvis sikre dig at flasken med vælling er fuldstændig skoldet og ren og har et tætsluttende låg, så der ikke er grobund for diverse mikroorganismer.
Når du opvarmer i mikroovn, så vær opmærksom på at den ofte giver en uens opvarmning, hvorfor flasken skal rystes godt. Derudover kan indholdet i flasken have en anden temperatur, end det føles som uden på flasken, så kom altid lidt at indholdet på indersiden af dit håndled, så du kan vurdere temperaturen inden du giver maden til dit barn.
Rettelse 2006: På grund af bakterier, anbefales det nu at mælk ikke gemmes men laves klar lige før det gives til barnet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske